Zoekgebied vermist vliegtuig uitgebreid - ‘identiteit verdachte passagier bekend’

Een agent kijkt uit een helikopter tijdens een zoektocht naar het verdwenen vliegtuig. Foto Reuters / Athit Perawongmetha

Het gebied waarin wordt gezocht naar de Boeing 777 die dit weekend van de radar verdween wordt uitgebreid. Dat meldt persbureau AFP. Daarnaast zijn er vorderingen in het onderzoek naar de twee mannen die met een vals paspoort aan boord waren.

Volgens Maleisische nieuwssites is de identiteit van een van de mannen achterhaald op basis van bewakingsbeelden. Zijn naam en afkomst zijn niet bekendgemaakt. De onderzoekers willen alleen kwijt dat de man niet uit Maleisië of China komt.

De twee verdachte passagiers reisden met Italiaanse en Oostenrijkse paspoorten die gestolen bleken te zijn in Thailand. De tickets van deze passagiers werden een dag voor vertrek samen gekocht. De twee passagiers zouden van Beijing via Schiphol doorvliegen naar Kopenhagen en Frankfurt.

Uitgebreide zoektocht

De Boeing 777 was met 239 passagiers aan boord onderweg van Kuala Lumpur naar Beijing, toen luchtverkeersleiders ergens tussen Maleisië en Vietnam het contact met het toestel verloren. In totaal zoeken 34 vliegtuigen en veertig schepen uit Vietnam, Maleisië, Thailand, Australië, Singapore, Indonesië, China en de Verenigde Staten naar het toestel of brokstukken daarvan.

Gisteren werd door de bemanning van een laagvliegend Vietnamees verkenningsvliegtuig een langwerpig voorwerp gespot, mogelijk een van de deuren van het toestel. Zes vliegtuigen en zeven schepen uit Vietnam die uitrukten konden het voorwerp later echter niet meer terugvinden. Vandaag werden er onder meer een ‘geel object’ en een olievlek gesignaleerd, maar bij nader onderzoek hadden de zaken niks te maken met het verdwenen toestel.

Vlucht MH370 is een luchtvaartmysterie

Op een persconferentie werd vanochtend benadrukt dat er nog geen enkel spoor is. Tot nu toe is er sprake van een luchtvaartmysterie. NRC schrijft vandaag dat luchtvaartexperts er nauwelijks met hun verstand bij kunnen.

“Moderne vliegtuigen van veilige maatschappijen vallen niet van tien kilometer hoogte uit de lucht. Volgens fabrikant Boeing hebben alle 777’s wereldwijd (meer dan 1.100 toestellen) ruim 5 miljoen vluchten gemaakt sinds het eerste toestel opsteeg in 1995. De verdwijning van vlucht MH370 is de eerste keer in bijna twintig jaar dat een Boeing 777 is neergestort midden in een vlucht.

Uit statistieken van ICAO, de internationale organisatie voor burgerluchtvaart, blijkt dat slechts 9 procent van de serieuze ongelukken plaatsvindt op kruishoogte. Landen en opstijgen zijn relatief gevaarlijk, maar hoog vliegen niet. Een Boeing 777 zit vol zenders die de voortgang van de vlucht meten en gegevens sturen naar het controlecentrum. Als er sprake was geweest van motorpech of een mankement waarbij de piloten enige tijd hadden om te reageren, dan hadden ze de problemen via de radio gemeld. Omdat dat niet is gebeurd, denken experts dat het probleem zich snel heeft ontwikkeld.

Eveneens is het raadselachtig dat vlucht MH370 vooralsnog onvindbaar is. Het toestel bevond zich in een druk deel van de driehoek die wordt gevormd door de luchthavens van Bangkok, Singapore en Kuala Lumpur, de grote hubs van Zuidoost-Azië. Toch is er drie dagen na de verdwijning nog geen definitief bewijs dat het vliegtuig in zee is gestort.”