ING koppelt klant aan adverteerder

Consumentenbelangenorganisaties reageren zeer kritisch op het plan van ING om betaalgegevens van klanten te gaan vermarkten. Volgens de Consumentenbond is dit in strijd met de privacywetgeving. Het College Bescherming Persoonsgegevens spreekt van een „zeer gevoelig, maar vaag plan”, waarvan nog zal moeten blijken of er geen wetten mee zullen worden overtreden.

Een woordvoerder van ING bevestigde vanochtend berichten in Het Financieele Dagblad dat de bank van plan is om adverteerders inzicht te geven in betaalgedrag van klanten, zodat die bedrijven gericht advertenties kunnen aanbieden aan deze consumenten. Het gaat vooralsnog om een proef onder enkele duizenden klanten van ING die eind dit jaar moet beginnen. Als de proef succesvol is, zou ING de ‘dienst’ willen uitbreiden naar alle 4,2 miljoen klanten die digitaal bankieren bij de bank.

Volgens ING kan dit in het voordeel zijn van klanten. ING kan bijvoorbeeld zien of een klant verhoudingsgewijs meer aan telefonie en energie uitgeeft dan anderen in zijn wijk. Een gerichte advertentie van een energiebedrijf zou hem kunnen helpen geld te besparen.

De woordvoerder zegt dat de bank zich bewust is van de privacygevoeligheden. De bank zou de adverteerders daarom zelf geen data van individuele klanten verstrekken. Zij analyseert zelf de data en zoekt daar passende advertenties bij van bedrijven. De klanten die deelnemen aan de proef moeten hiervoor ook expliciet toestemming geven.