ING start proef met delen betalingsgedrag klanten

Een bankpas van de ING voor de website van de bank. Foto ANP / Lex van Lieshout

ING wil informatie over betalingsgedrag van klanten gaan delen met bedrijven. Met de informatie zouden bijvoorbeeld retailers gerichter kunnen adverteren, zegt directeur Particulieren bij ING Hans Hagenaars vandaag in het Het Financieele Dagblad. Het gaat om een proef, die dit najaar begint met enkele duizenden vrijwillige proefpersonen.

ING wil met het project inspelen op de mogelijkheden die online bankieren biedt. Een ‘big data’-team gaat de betaalgegevens analyseren. Het gaat hierbij om grote databestanden en niet om individuele gegevens, benadrukt de ING in een verklaring. De bank zal geen “individueel herleidbare klantdata” doorspelen en alleen persoonsgegevens gebruiken “wanneer dat ook is toegestaan”.

‘Aan alle privacyvoorwaarden voldaan’

Bedrijven moeten de bank waarschijnlijk gaan betalen om klanten te benaderen, maar dat is nog niet zeker. Hagenaars in de krant:

“Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen.”

Korting bij tuincentrum

Volgens de bank wordt aan alle privacyvoorwaarden voldaan. Klanten kunnen voorlopig alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens. Hagenaars gaf vanochtend een toelichting op de plannen op Radio 1.

“Een voorbeeld zou kunnen zijn dat u jaarlijks een paar honderd euro bij tuincentrum A besteedt. Dan zou het voor tuincentrum B heel interessant kunnen zijn om voor u een scherp aanbod te doen bij uw volgende aankoop in een tuincentrum.”

Beluister het hele interview hieronder:

‘Customer Intelligence’

ING heeft in totaal zo’n 4,5 miljoen internetbankierende klanten. Als de proef een succes blijkt, kan de dienst worden ingevoerd voor iedereen. Vanuit het bedrijfsleven zou al veel belangstelling zijn. De bank speelt in op de groeiende markt van gebruikersgegevens op internet. Die wordt nu vooral gedomineerd door Amerikaanse internetgiganten als Facebook en Google.

In Europa zijn nog geen banken die een dergelijke dienst hebben ontwikkeld. In de Verenigde Staten zijn er al wel voorbeelden van ‘customer intelligence’. ING beseft dat de plannen hoogstwaarschijnlijk tot discussies over privacy leiden. “Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert”, zegt Hagenaars.

    • Laura Klompenhouwer