Het affiche is het gesprek van de dag

Bij de verkiezingscampagne voor de gemeenteraden zorgen tot nu toe niet de sociale media maar de traditionele posters voor commotie.

Foto’s ANP, David van Dam, Lynn Stroo / beeldbewerking fotodienst NRC

De eerste lokale VVD-poster die dit jaar ophef veroorzaakte was er een in Pijnacker-Nootdorp. Er stond: ‘Pijnacker-Nootdorp is van u en niet van criminelen’. Op 14 februari zei burgemeester Rik Buddenburg (CDA) van Pijnacker in de raadsvergadering tegen de VVD-fractie dat de slogan hem stoorde: „Het is een beeldvorming die niet in overeenstemming is met de feiten.” Pijnacker-Nootdorp is immers een veilige gemeente, zei hij. Raadslid Ilona Jense (VVD) reageerde boos, want burgemeesters dienen boven de partijen te staan: „Het is totaal ongepast dat u zich op deze manier in de verkiezingsstrijd mengt.”

De lontjes zijn kort in de aanloop naar de raadsverkiezingen op 19 maart en één van de oudste campagnemiddelen – de verkiezingsposter – blijkt nogal eens de aanleiding voor ruzies. Afgelopen donderdag werd de VVD in Rotterdam overladen met hoon. De leus ‘In Rotterdam spreken wij Nederlands, VVD’ was bij sommige andere lokale partijen verkeerd gevallen. Aydin Peksert, kandidaat van de Rotterdamse moslimpartij Nida, zei in het Algemeen Dagblad: „Uiteraard geniet Nederlands de voorkeur, maar gun mensen de ruimte om zich te uiten in de taal die hen het beste past.” PvdA-leider Diederik Samsom noemde de posters dit weekend „merkwaardig en bekrompen”. Zijn VVD-collega, Mark Rutte, was juist enthousiast over de vondst: „Een hele mooie poster”, zei hij zaterdag op campagne. Want Nederlands „is de enige manier om goed aan de samenleving deel te nemen”. Cabaretier Jan-Jaap van der Wal tweette: „In Rotterdam hebben we de betekenis van het liberalisme even afgezonken in de Maas.”

Twee weken eerder kreeg de PvdA juist kritiek van de PVV in de Tweede Kamer omdat er in Den Haag, Rotterdam en Roermond Turkstalige PvdA-posters waren gesignaleerd. Een groot deel van de Turken zou stemmen op PvdA-kandidaten. In reactie op die kritiek maakte kandidaat-raadslid voor de PvdA Wimar Bolhuis een poster in fonetisch geschreven plat Haags. ‘Verbetâh ons ondârwès’.

Opvallend is ook de poster van ondernemer Rinus Beusenberg in de gemeente Haarlemmermeer. Op de affiche voor zijn partij ‘Sociaal Rechts Haarlemmermeer’ geeft hij blote mannenbillen een pak slaag. ‘SRH pakt ook fraude en onrecht aan’, staat er ter verduidelijking. Vier jaar geleden won Beusenberg een zetel met een poster waarop hij een vrouwenborst beetpakt. Andere partijen spraken er schande van.

En verder zijn er duizenden lokale varianten – er zijn 403 gemeenten – op de standaardslogans van de landelijke partijen en is er creativiteit van lokale partijen. In Den Haag wil D66 zich hard maken voor ruimte en mogelijkheden om in de stad hard te lopen, wat een idyllische groene poster oplevert die ver afstaat van grotestadsproblemen. In Veendam hangen posters van de lokale partij VUK, die ‘Vuk Joe’ schreeuwen. En in het Limburgse Peel en Maas staan de CDA-kandidaten in carnavalskleding op de poster. ‘All you need is Lof’, stelt de kandidaat voor de Lokaal Onafhankelijke Fractie in Boxmeer. Ten slotte is er de CDA-poster in Korendijk waarop kandidaat Paul Boogaard lief in de camera kijkt. Daaronder de tekst: ‘Ruimte voor twee slogans’. Die was de partij vergeten.

    • Frederiek Weeda