Boijmans gebruikt Museumnacht voor depot-promo

Boijmans Van Beuningen deed niet mee aan de Rotterdamse Museumnacht – maar improviseerde toch een verrassing.

Museum Boijmans Van Beuningen gaat de komende 2,5 jaar alle huidige vijf depots doorlichten om te beoordelen welke voorwerpen het wil meenemen naar het toekomstige Collectiegebouw. „Een soort van ontzamelingsproces”, zei museumdirecteur Sjarel Ex tijdens de Rotterdamse Museumnacht op een geïmproviseerde bijeenkomst over het depotgebouw. Boijmans zou niet meedoen aan de Museumnacht, omdat het de kosten te hoog vond en de opbrengsten te gering. Ook de Kunsthal deed niet mee. Toch was het in het Museumpark zaterdagavond niet stil. Boijmans had op het laatste moment besloten toch een „kleine verrassing” te organiseren, omdat het besefte dat dit een uitgelezen moment was om de plannen toe te lichten. Daar was weinig ruchtbaarheid aan gegeven, om te voorkomen dat de 15.000 bezoekers van de Museumnacht massaal zouden toestromen. Zo ontdekten alleen toevallige voorbijgangers, op weg naar Het Nieuwe Instituut of het Chabot Museum, dat er bij Boijmans ‘iets’ aan de hand was.

Op de binnenplaats werd soep uitgedeeld en in een afgesloten zijzaal, die geen toegang bood tot de rest van het museum, waren projectieschermen opgesteld met films over het Collectiegebouw. Wethouder Hamit Karakus (PvdA, ruimtelijke ordening) legde uit waarom dit cultuurgebouw een stevige impuls zou kunnen betekenen voor de toeristenindustrie in Rotterdam. Winy Maas van architectenbureau MVRDV vertelde hoe hij was gekomen tot het ontwerp, dat in de volksmond al DePot wordt genoemd.

Bij de andere culturele instellingen in het Museumpark is weerstand tegen het Collectiegebouw. Zij verwachten dat het park langdurig op de schop moet, kleiner zal worden en onbruikbaar voor buitenevenementen. Ook vrezen ze concurrentie. Kunstenaarsgroep Observatorium had bij Boijmans rijen met plantenbakken neergezet, om te laten zien dat het park groter kan worden gemaakt als de straat autovrij wordt en voorzien van beplanting. Sjarel Ex en Winy Maas vonden dat een sympathiek idee.

Maas wil de bomen die op de grond moeten wijken neerzetten op het dak, in een beeldentuin met horeca en tentoonstellingsruimte. Op de verdiepingen eronder komen depots. Bezoekers kunnen zich via een zigzaggend trappenstelsel door het gebouw bewegen. Op sommige verdiepingen zullen delen van de collectie zichtbaar zijn. Het gebouw wordt zowel van binnen als van buiten spiegelend. Volgens Maas zal het park daardoor in elk geval groter lijken.

    • Claudia Kammer