Wie leest nu het onduidelijke etiket

Verbazing alom: de dure superfoodproducten blijken niet zo super als gedacht. Een slimme marketingtruc van de producenten, aldus het Voedingscentrum. Een veel gehoorde reactie was dat „mensen tenminste actief bezig waren met hun voeding” of „beter dit dan een pizza- en patatdieet”. Onzin!

Mensen die ‘actief bezig zijn met hun voeding’ en dagelijks gojibessen, quinoa of tarwegras naar binnen schuiven, zijn geen betere eters dan zij die dagelijks de Chinees, Italiaan of Belg opzoeken. Zij zijn even goed blind voor de consequenties van hun eetgedrag.

Het Voedingscentrum stelt in zijn reactie dat de consument naar het etiketje van de producten zou moeten kijken, maar laten we eerlijk zijn, wie doet dat nu? Maak informatie over een product dan eerst toegankelijk en aantrekkelijk! De consument moet weten wat hij in zijn mond stopt. Daar ligt de basis.

Dat begint op de basisschool waar kinderen leren wat voedsel eigenlijk is, hoeveel moeite het kost om een groente op te kweken, dat melk niet uit een fabriek komt en een karbonade ooit van een levend varken was. Met die kennis kan de consument – in zijn kokende leven – bewuste keuzes gaan maken.

Ga als overheid of Voedingscentrum niet keuzes opleggen. Zorg er liever voor dat consumenten de informatie hebben om bewuste keuzes te maken.