Computer says no

Afgelopen donderdag in mijn bijdrage het plan van aanpak geschetst waarmee Italiaanse wijnproducenten gaan pogen jonge landgenoten weer te bewegen om meer wijn van eigen bodem te drinken in plaats van bier en sterke drank. Moods en moments overbrengen via de immer onder handbereik aanwezige mobiele communicatieapparatuur zijn daarbij belangrijker dan feitelijke informatie verstrekken, zo luidde de conclusie na een 24-uurs marketingmarathon in Venetië.

Een van twee de wijnbedrijven die participeerde tijdens deze zogeheten hackathon was Allegrini. Opvallend is dat juist deze topproducent uit Veneto feitelijk behoorlijk wat te vertellen heeft.

Zo leverde Allegrini enige tijd terug de  luxe en lucratieve DOC-status van zijn Valpolicella Classico in om deze op de markt te brengen onder de veel nederiger herkomstbenaming IGT Veronese.

Eigenwijs als Allegrini is, verving deze de molinaradruif, die onderdeel moet uitmaken van de blend, voor syrah. En dat is niet toegestaan volgens de Italiaanse wijnwetgeving. Degradatie was het gevolg. Vervolgens kreeg Allegrini de autoriteiten helemaal in de gordijnen door de – eveneens verplichte - kurk te vervangen door een schroefdop.

En met die laatste vorm van flesafsluiting laat Allegrini nu weer van zich horen. Het biologisch werkende bedrijf vindt dat de productiemethode van schroefdoppen het milieu te veel belast en is aan het experimenteren met een alternatief.

Na anderhalf jaar testen is er een ‘kurk’ ontwikkeld van milieuvriendelijk suikerriet, waarmee de eerste wijnen al zijn gebotteld. Duurzame biodrinkers moeten echter nog even geduld hebben, want deze zijn nog niet verkrijgbaar. En ook de aanschaf van de overige, en buitengewoon aan te bevelen, wijnen van Allegrini is problematisch. In Nederland is het huis momenteel ‘between importers’.

Overigens is mijn ervaring dat er dan altijd wel wat andere invoerders te vinden zijn die via parallelimport de hand hebben weten te leggen op een voorraadje. Daarom via de eigen mobiele apparatuur maar eens wat gegoogled.

Maar van de drie wijnbedrijven die opduiken bij het zoekwoord ‘Allegrini’ geeft eentje op zijn homepage aan ‘dat er aan de website gewerkt wordt’. Bij de tweede beland ik een sketch van de hier door de VPRO uitgezonden serie Little Britain: ‘Computer says no.’

Tot slot dient er bij de laatste eerst een mailtje voor meer informatie gestuurd te worden.

Maar laat ik daar op dit moment nu helemaal niet voor in de mood zijn.