Bericht van het snoeptomatenfront

In principe is de tomaat een zomergast en er zijn dan ook nog liefhebbers die niet aan een tomatensalade beginnen eer de R uit de maand is. In de overige maanden wordt dan de bliktomaat gepropageerd en voor gebruik in de keuken zoals in sauzen is daar veel, zo niet alles voor te zeggen. Maar

In principe is de tomaat een zomergast en er zijn dan ook nog liefhebbers die niet aan een tomatensalade beginnen eer de R uit de maand is. In de overige maanden wordt dan de bliktomaat gepropageerd en voor gebruik in de keuken zoals in sauzen is daar veel, zo niet alles voor te zeggen. Maar dat zijn sentimenten waar tomatentelers niet door geplaagd worden want verreweg de meeste consumenten willen gewoon het hele jaar door verse tomaten. En die consumenten zitten niet alleen in Nederland, ‘we’ zijn namelijk de grootste tomatenexporteur ter wereld: er wordt jaarlijks voor zo’n anderhalf miljard euro aan Hollandse tomaten naar alle hoeken van Europa uitgevoerd.
In de jaren negentig van de vorige eeuw was er even een flinke dip doordat de export stilviel nadat de Duitse afnemers tot de ontdekking gekomen waren dat al die perfect ogende tomaten aus Holland slechts de smaak van water hadden. Uiteindelijk heeft de resulterende ‘wasserbomben-crisis’ een louterend effect gehad, want het bleek voor de telers eigenlijk geen enkel probleem om voortaan tomaten met smaak te produceren. Voordien waren er eigenlijk alleen eisen gesteld aan vorm, gelijkvormigheid en glans.
Met de komst van de Tasty Tom ging de export weer als de brandweer en kregen de telers de smaak in alle opzichten te pakken. De trostomaat werd heilig verklaard en er kwamen steeds meer tomatensoorten aus Holland. Er werd vooral ook geïnnoveerd in kleinere tomaten en er kwamen tomatenmerken zoals het in bekers verkochte Snoeptomaatje en het Honingtomaatje.
Deze week werden daar de Tazed tomaten aan toegevoegd, uit te spreken als taste, al is het een Hollandse –althans in Nederland ontwikkelde- tomaat. Een mini trostomaat in drie smaken (pure, intense en sweet), geleverd in aparte doosjes waarop de gegarandeerde brixwaarde (het suikergehalte) van de tomaatjes vermeld wordt en –voor het geval dat tegen zou mogen vallen- ook het mailadres van de kweker in kwestie. Knowledge + craft + love = one very fine tomato staat er op de zijkant van de verpakking te lezen, een predikaat als biologisch heeft in de snoeptomatenmarkt blijkbaar minder zeggingskracht. De kweektechniek staat, met ingenieuze ledverlichting, dan ook ver af van wat we als biologisch en/of natuurlijk percipiëren.


De Tazed tomaten krijgen een eigen display voor de groentespecialist en een fictieve geestelijk vader. De Flipje van Tiel van dit tijdsgewricht heet Dirk Cornelis Crick. Een personage in een marketingformule, waar ook Ronald Giphart even deel van uitmaakte. Hij nam het eerste kistje in ontvangst en beleed zijn tomatenliefde in een voorgedragen column.

Tegelijk met de tomaten werd er ook heldere Crick’s tomatenketchup, tomatenjam en umamipasta geïntroduceerd.
Bij de presentatie was ook Rob Baan van Koppert Cress, die groot is in miniplantjes en heel goed weet hoe je die moet branden. Baan voorziet nog veel meer merkfruit en –groenten, hij pleit er voor dat tuinders meer op de voorgrond treden zoals hij zelf zo succesvol doet. Als de tuinders aan Baans oproep gehoor geven, heeft Hans Anders er in het Westland een omvangrijke rode brillenmarkt bij.

    • Ronald Hoeben