Vrouwenmode, najaar 2014 Parijs (1): Demeulemeester zonder Ann & de soepele mix van Dries Van Noten

De Vlaamse modeontwerpster Ann Demeulemeester liet afgelopen november, anderhalve maand na haar vrouwenmodeshow voor voorjaar 2014, de wereld in een handgeschreven brief weten dat ze het voor gezien hield in de mode. Wie daarna van de 54-jarige nog een openbaar afscheid of een afscheidsshow verwachtte, had het mis. Na de show van de najaarscollectie van Ann Demeulemeester namen donderdagmiddag twee van de drie ontwerpers die ze heeft aangesteld als haar opvolgers het applaus in ontvangst.

Ook aan de collectie was te merken dat Demeulemeester zelf al helemaal weg was. De voor haar kenmerkende hoeden, veren en verwijzingen naar de mannenkleding waren nergens meer te vinden. Het team ontwerpers legde de nadruk op gedrapeerde jurken die van achter strakker waren, broeken met zeer wijde pijpen, ruime jassen en leren leggings, bijna allemaal in het zwart. De laarsjes met naaldhakken hadden lichtblauwe of witte zolen. Voor mannen – de collecties werden samen geshowd – werden zwarte pakken, leren jacks en lamsbonten jassen afgewisseld met broeken en jacks in glimmend brons.

De rauwheid en de melancholie die Demeulemeester zelf in haar shows legde was verdwenen, net als de felle kleuren die ze de laatste jaren weleens placht te gebruiken. De sobere collectie was wel ontegenzeglijk moderner, jonger, en sexy.

Dries Van Noten, die bij Ann Demeulemeester in de klas zat op Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, heeft nog niets van zijn energie en enthousiasme verloren. Integendeel; zijn label lijkt elk seizoen succesvoller en invloedrijker te worden.

Zijn vrouwencollectie voor najaar 2014 is klassiek Van Noten: draagbaar en comfortabel, maar opvallend, kleurrijk en artistiek. Uitgangspunt waren de T-shirts met grafische opdrukken die populair zijn bij ravers. Van daaruit kwam hij op de op-artkunst van Bridget Riley. Als tegenwicht waren er bloemen. Van Noten liet op een aantal kledingstukken in Italië met de hand met zilverkleurige bloemen schilderen, en verwerkte die bloemen vervolgens in een felgekleurd stofdessin. Alle elementen kwamen soepel samen; op een lange jury met een jarendertigsnit vormden gebloemde en effen stoffen de gebogen lijnen van Bridget Riley, een trui met op-artdessin kwam bij een gebloemde pantalon, en ook jassen hadden uitbundige op-artdessins. Er waren overhemden, jurken en T-shirst met ‘rave’-opdrukken, en bomberjacks met grote, zilverkleurige ritsen die prettig contrasteerden met elegante rokken.

Het was niet Van Notens enige triomf tijdens de Parijse modeweek. Donderdagavond verzamelde zich de hele modewereld in Musée des Arts Décoratifs, waar de eerste tentoonstelling over zijn werk werd geopend, een feest van een expositie waarin zijn ontwerpen zijn geplaatst naast de kunst, traditionele kleding en mode van andere ontwerpers die daar de inspiratie voor was.

Het modehuis Vionnet is tegenwoordig eigendom van de Kazachstaanse zakenvrouw Goga Ashkenazi. Voor de couturecollectie heeft ze de Britse ontwerper Hussein Chalayan ingehuurd, de prêt-à-porter overziet ze zelf. Ontwerpen is een vak, zo bleek maar weer eens: de loodzwaar ogende vilten kledingstukken waarop enorme tulpen waren aangebracht, kwamen niet boven het niveau van een matige eindexamencollectie van een kunstacademie uit.

Zeker zo zwaar was het debuut van de zeer ervaren Italiaan Alessandro Dell’Acqua voor Rochas. Hij volgt daar Marco Zanini op, die onlangs is overgestapt naar het modehuis Schiaparelli. Net als Zanini koos hij voor een wijd en meestal lang silhouet, maar anders dan zijn voorganger wist hij daar niets moderns en vrolijks van te maken. Wijde wollen jasjes over dikke tops met geplooide en uitstaande schootjes, leren overhemden in zwaar geborduurde rokken en bijna grootmoederlijke geborduurde avondjurken. Welke vrouw hij daar een plezier mee denkt te doen, is een raadsel.

Fotografie: Peter Stigter (teampeterstigter.com)

Ann Demeulemeester

Dries Van Noten

Vionnet

Rochas

    • Milou van Rossum