Newsweek terug op papier, met omstreden primeur

Satoshi Nakamoto weerspreekt Bitcoin-ontwikkelaar te zijn

Cover van de papieren Newsweek.

Het gaat niet goed met de Amerikaanse weekbladen, maar dat zegt de uitgever en redactie van Newsweek niets. Na een exclusief digitaal bestaan van ruim een jaar komt het New Yorkse tijdschrift vandaag weer op papier uit, met een spraakmakende primeur en de onverholen hoop op een wederopstanding.

Het nieuwe Newsweek begint bescheiden met een oplage van 70.000; op het hoogtepunt ging het om 3,3 miljoen. Maar hoofdredacteur Jim Impoco belooft „een maandblad dat elke week uitkomt”, gedrukt op dik, glossy papier.

De verkoopprijs is in de Amerikaanse media als gedurfd én roekeloos omschreven: acht dollar (5,75 euro) per nummer. Digitaal kost het blad per jaar 29 euro en voor een jaarabonnement op weekblad en website vraagt de uitgever 108 euro. Ter vergelijking: Time kost alleen digitaal ruim 21 euro, The New Yorker rekent daarvoor 43 euro.

Het eerste nummer trekt de aandacht met een scoop. Newsweek heeft de 64-jarige oprichter van de digitale munt Bitcoin opgespoord. Van deze Satoshi Nakamoto was lange tijd niets bekend – zelfs aan zijn bestaan werd getwijfeld. Nu blijkt hij bescheiden te wonen in de heuvels buiten Los Angeles. Hij heeft een voorliefde voor modeltreinen.

Inmiddels heeft Nakamoto ontkend iets met Bitcoin te maken te hebben. Tegen persbureau AP zei hij pas een maand geleden voor het eerst van het betaalmiddel te hebben gehoord. Newsweek heeft laten weten achter het verhaal te blijven staan.

Binnen een drukbevolkte mediamarkt belooft hoofdredacteur Impoco een „spraakmakende, internationale” mix te zullen brengen. Hij verlangt terug naar de van de jaren tachtig, toen Newsweek wereldwijd miljoenen lezers bereikte met opvallende covers en onthullingen. Voor die kwaliteit is nog altijd plek, denkt Impoco: „Volgens mij is het cool om slim te zijn.”

Newsweek is sinds vorig jaar eigendom van IBT Media, een jonge digitale uitgever. In 2010 was het door de eigenaren van The Washington Post van de hand gedaan aan mediamagnaat Sid Harman, die het prompt doorverkocht aan Barry Diller van nieuws- en opiniewebsite The Daily Beast. Diller voegde de twee titels samen en stopte eind 2012 met de papieren uitgave. De fusie was geen succes.

Bij de verkoop aan IBT noemde Diller weekbladen hopeloos verloren, waar IBT-eigenaar Etienne Uzac mee instemde. „Wij zijn een digitaal bedrijf”, zei hij. „In de toekomst is er wellicht een mogelijkheid voor de drukpers, maar niet nu.” Impoco grapte dat ‘print’ een taboewoord was geworden: „The p-word.”

De toekomst is snel gearriveerd. IBT probeert zijn artikelen af te stemmen op een analyse van klik- en leesgedrag. De in 2006 opgezette uitgever heeft nu tien titels en een omzet van 8,6 miljoen euro. IBT ziet nu een kans voor een hybride Newsweek: de oude kwaliteit op papier en het vlotte, digitale heden. Twitter-account @Newsweek heeft ruim twee miljoen volgers.

Analisten van de mediasector zijn geïntrigeerd door de kansen die Newsweek blijft krijgen van steeds weer nieuwe eigenaren. „Misschien is drie maal scheepsrecht”, schreef gisteren Ken Doctor van het Nieman Journalism Lab aan de Harvard universiteit. Wat hij „NewsLuxe” noemt, maakt een kans van slagen, denkt Doctor: „Onderzoeksjournalistiek en beelden die passen bij de kwaliteit van het papier waar ze op gedrukt zijn.”

    • Diederik van Hoogstraten