‘Ik verdedig de wrok van Elektra’

Voor haar rol in de serie Van God Los verwierf actrice Mariana Aparicio Torres een Gouden Kalf-nominatie. Nu speelt ze de koppige Griekse heldin Elektra.

Foto Kurt van der Elst

„Rouw mag niet voorbijgaan, rouw om de dood van een dierbare vader kun je niet wegwuiven”, zegt actrice Mariana Aparicio Torres (30) over haar titelrol van Elektra in de gelijknamige klassieke tragedie.

De jonge regisseur Casper Vandeputte brengt bij het Nationale Toneel het stuk in de versie van het Weense literaire wonderkind Hugo von Hofmannsthal uit 1904. Mariana Aparicio merkt op: „Aan alles merk je dat Freud in zijn pen meespreekt. De psychoanalyse zit diep verweven in de personages. Ga maar na: moeder Klytaimnestra vermoordt samen met haar gloednieuwe minnaar Elektra’s vader Agamemnon. Elektra mag pas wraak nemen als haar verbannen broer Orestes terugkeert. Het is een nauwelijks te bevatten familietragedie. Toen ik deze winter in St. Maarten aan het diepzeeduiken was, dacht ik opeens: ‘Elektra is als de oceaan, net zo oneindig en geheimzinnig.’”

De actrice wijst op het decor, ontworpen door Pascal Leboucq. In de toneelruimte hangen wat groezelige gordijnen die in de belichting ijzig wit worden of juist een warme gloed uitstralen. Stoel, tafel en bank suggereren een huiskamer. „We moeten ons ervoor hoeden het drama klein te maken”, waarschuwt Mariana Aparicio, „er is een moord gebeurd en dat is een grootse zaak. Het zijn de wetten van goed en kwaad die ons leven bepalen, ook dat van Elektra. Niet voor niets is de tragedie tweeduizend jaar oud. Het is de kunst die grootsheid én het individuele drama met elkaar in harmonie te brengen.”

Eigenlijk wilde Mariana Aparicio rechten studeren in plaats van aan het theater gaan. Het was haar roeping als advocaat mensen bij te staan en te verdedigen: „Wat ik in de studie rechten zocht, vond ik uiteindelijk in theater. Ik heb altijd de wereld willen verbeteren en opkomen voor mensen die onrecht is aangedaan. Bij regisseurs als Eric de Vroedt van Mightysociety en Willibrord Keesen van Keesen&Co vond ik handlangers in dit verlangen naar engagement. Van De Vroedt leerde ik om zo te acteren dat intelligentie en fysieke aanwezigheid op het podium gelijkwaardig zijn.”

Elektra wordt niet veel opgevoerd, Mariana Aparicio begrijpt waarom: „Elektra is niet echt sympathiek, eigenlijk is ze vooral koppig en halsstarrig. De bijl waarmee haar vader is doodgeslagen koestert ze al twintig jaar. Iedereen vraagt haar de moord te vergeten en verder te leven. Haar moeder wil dat ze de haat loslaat. Maar hoe kan ze de moordenares van haar vader vergeven? Ook haar zuster probeert haar ervan te overtuigen zonder wrok verder te leven. Elektra is gevangen in de dictatuur van het ouderlijk huis. Als actrice verdedig ik haar. Zij heeft het recht haar rouw zo lang te dragen als nodig is haar gedode vader te gedenken.”

    • Kester Freriks