Mobiele Italianen

‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’. Er vanuit gaande dat dit zo is, heeft de Italiaanse wijnindustrie reden om zich zorgen te maken. Het op een na grootste wijn producerende land ter wereld ziet dat de nieuwe generatie drinkers rood, wit en rosé links laat liggen. Deze pakt liever een bijzonder bier en of verliest zich in sterke drank, bij voorkeur van vreemde bodem.

Het is niet iets van de laatste tijd. En ook niet typisch Italiaans overigens. Ik herinner mij een bezoek een jaar of twintig geleden aan Bernard Coillot, een Bourgogneboer in Marsannay. Zijn zoon Christophe, een goede twintiger, nam mij die avond mee uit eten in een geruststellend lelijk formulerestaurant in Dijon, op een bedrijfsverzamelterrein dat de toegangspoort vormt tot iedere middelgrote Franse stad. Een handvol grote supermarkten, wat meubelgiganten, autoshowrooms en bouwmarkten.

Waar ik mij verheugde op een kneuterige bistro met een driegangenmenuutje bestaande uit een gulle plak paté, een coq au vin en tarte Tatin toe, besloot Christophe mij te trakteren op een bezoek aan Tango Loco, een nieuw Argentijns steakhouse. Voornamelijk omdat hij zelf wel eens wat anders wilde. Ook wat de drank betrof.

Aldus dronk ik  in Bourgogne in een nisje met een koeienhuid, gezeten aan een ruwhouten tafel, een noeste malbec naast een vleesspies, geserveerd door een meisje in een soort gauchos-outfit. De Café Loco die als slotakkoord diende, werd geserveerd met een bel Argentijnse brandy.

Maar enfin, terug naar De Laars waar marketeers, die zich gewoonlijk bezighouden met de promotie van Italiaanse wijn in den vreemde, zich nu op de jonge doelgroep van eigen bodem hebben gestort.

‘Italiaanse wijn moet weer jong en sexy worden’ was het motto van een recent gehouden ‘hackathon’, een 24-uurs marketingmarathon in de buurt van Venetië. Iedereen was het erover eens dat om de jeugd in de toekomst weer aan de Italiaanse wijn te krijgen er gebroken diende te worden met traditionele vormen van informatieoverdracht.

Aldus stapelden de mobiele toepassingen zich op. Italiaanse wijn gaat de thuismarkt heroveren via apps, videofilms, photoposting en geolocation.

Eensluidende conclusie van alle participanten, inclusief de twee wijnproducenten (Allegrini en Cantine Ferrari) die als reviewboard fungeerden: de nieuwe generatie krijg je weer aan boord door ze vooral niet lastig te vallen met het opdringen van wijnkennis.

Moods and  moments, dáár krijgen jonge mensen dorst van.

Zaterdag nemen we er vanaf deze plek eentje op.

En als u die bijdrage dan leest op uw iPhone, android of tablet, zal de Italiaanse wijn die ik dan bespreek misschien ook hier beter smaken.

    • Harold Hamersma