Laat Koos Spee de regels formuleren

Als iemand me vraagt wie ik graag zou willen zijn, antwoord ik altijd: Koos Spee. Koos Spee is een voormalig verkeersofficier van justitie, maar daar ken ik hem niet van. Ik ken hem van het televisieprogramma Wegmisbruikers, waarin hij, geïnterviewd door iemand die de onwetende dreumes uithangt, de verkeersregels op zo’n redelijke wijze weet uit te leggen dat je denkt: dat ik daar niet eerder ben opgekomen.

Sinds de uitzending waarin hij me inpeperde dat een verdrijvingsvlak met niet meer dan dertig centimeter overschreden mag worden, doe ik dat ook niet meer. Het is punt één een vrij kostbare overtreding, en punt twee, het staat nog slordig ook. Koos is de man van de strenge orde en lichtende overzichtelijkheid. Ik stel me hem voor als iemand die, voordat hij zijn maîtresse bespringt, zijn broek geduldig in de plooi over een stoel drapeert.

De wielersport heeft dringend een Koos Spee van node.

Na zijn smartelijke afgang in de Omloop Het Nieuwsblad (te koud, te nat, te verkrampt) won Tom Boonen de dag erop Kuurne- Brussel- Kuurne. Tommeke had zijn revanche, en ik was blij voor hem. Maar Tommeke had net als de rest van de tienkoppige vluchtgroep gediskwalificeerd moeten worden wegens overtreding van het kakelverse, sinds 1 januari geldende artikel 1.2.064 bis van het UCI- regelement.

In het Engels luidt artikel 1.2.064 bis aldus:

It is strictly prohibited to use sidewalks/pavements, paths or cycle paths alongside the roadway that do not form part of the course. Non-respect of this requirement is sanctioned in accordance with Article 12.1.040.14 bis, without prejudice to any other sanctions that may apply.

Marcel Sieberg, piloot van het Duitse sprintkanon Greipel, twitterde een dag later het fotografisch bewijs van de overtreding. De kopgroep snelde inderdaad over een smeuïger lopend asfaltpaadje langs de kasseien van de Varent. Daaronder schreef hij: „Geen wonder dat wij daar 30 seconden verloren. Waarvoor hebben we eigenlijk die nieuwe regel?” Het kwam hem op hoongelach te staan in de commentaren. Een slecht verliezer werd hij genoemd.

Het spijt me dat ik de zouteloze woorden moet gebruiken, maar hier is een precedent geschapen. Het is als met die regel dat materiaaldefect niet verholpen mag worden terwijl de renner aan een voortijlende volgauto hangt. Iedereen doet het, het is een regel van niks. Wie braaf is, is geklopt.

Het is duidelijk dat artikel 12.1.040.14 bis ontworpen is voor de veiligheid van zowel publiek als renners. Met de grote klassiekers voor de boeg valt daar dus iets voor te zeggen. Probleem is alleen dat de infrastructuur van het Vlaamse platteland doorgaans multi-interpretabel is. Waar precies houdt de weg op, waar begint de berm?

Laat Koos Spee de regels formuleren, ze toepassen, en overtredingen sanctioneren. Het peloton zal rap getemd zijn.

    • Peter Winnen