Spontane selfie bij Oscars is geplande reclame Samsung

Vanaf links: Jared Leto, Jennifer Lawrence, Channing Tatum (alleen voorhoofd), Meryl Streep, Julia Roberts, Ellen DeGeneres, Kevin Spacey, Brad Pitt, Bradley Cooper (met Samsung), Lupita Nyong’o, Peter Nyong’o, Angelina Jolie.

Drie dagen na de Oscaruitreiking lijkt elektronicaconcern Samsung de grootste winnaar van het prijzengala. Met dank aan een mondiale hit op internet: de selfie van presentatrice Ellen DeGeneres met een groep Hollywoodsterren. De daarbij horende tweet (If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars) is met ruim drie miljoen retweets de meest gedeelde tweet aller tijden.

DeGeneres wilde met haar selfie het record van meeste retweets te verbeteren. En dat lukte, met gemak. Tot dat moment was de foto van Barack Obama in een innige omhelzing met zijn vrouw na zijn tweede verkiezingsoverwinning de vaakst gedeelde foto op Twitter: bijna 800.000 keer.

De selfie van DeGeneres – gemaakt door Cooper, dus strikt genomen zijn selfie – lijkt een spontane actie, maar was onderdeel van Samsungs marketingstrategie. Samsung, al vijf jaar hoofdsponsor van de Oscars, kocht tijdens deze editie voor 14,5 miljoen euro aan reclametijd om nieuwe producten aan te kondigen. Een commercial van dertig seconden tijdens de Oscars kost ruim een miljoen euro.

Samsung betaalde daarmee ook voor het gebruik van een Samsung Galaxy Note 3, de witte smartphone waarmee DeGeneres gedurende de hele Oscaravond foto’s maakte die ze vervolgens op Twitter plaatste. Het idee om selfies te maken kwam van DeGeneres zelf, schrijft The Wall Street Journal in een reconstructie, en zender ABC kwam met het plan om daar de gesponsorde Samsung voor te gebruiken. Tijdens de afterparty fotografeerde DeGeneres ineens weer met haar eigen iPhone. Tijdens de repetities werd haar uitgelegd hoe ze de Samsung werkte, aldus de WSJ.

Dergelijke ‘non spot reclame’, reclame zonder dat de kijker het doorheeft en daardoor geen irritatie opwekt, beklijft beter dan reclamespots. Daarom regelde Vodafone een Red Room in The Voice, eet Linda de Mol bitterballen van Mora tijdens Ik hou van Holland en maakt Ellen DeGeneres selfies met een Samsung-smartphone.

    • Stijn Bronzwaer