Isabella Rossellini en een stoet oude liefdes van Audi op Holland Festival

56 nationale en internationale podiumproducties met in totaal 159 voorstellingen verspreid over Amsterdam: dat is het „overdadige” aanbod van de nieuwe editie van het Holland Festival. Overdadig in de woorden van festivaldirecteur Pierre Audi, die met deze tiende en grootste editie onder zijn leiding feestelijk afscheid neemt.

Audi heeft aan het festival „enorm veel plezier” beleefd, zei hij gisteren op de persconferentie van het festival in het Bimhuis in Amsterdam. „Maar het is ook zwaar. 80 procent van wat je wilt kan niet doorgaan.” Daarom vindt Audi, die de organisatie van het festival altijd heeft gecombineerd met het leiden van De Nederlandse Opera, tien jaar ook wel genoeg.

Op de valreep realiseert de scheidend directeur dit jaar een lang gekoesterde wens: een driedaags evenement rond de Italiaanse componist Luigi Nono, met vier concerten, een symposium en een expositie, die tot stand komt in samenwerking met Nono’s weduwe Nuria Schönberg.

Daarnaast trekt een lange stoet van oude persoonlijke favorieten voorbij: Alain Platel, William Forsythe, Peter Brook, Anne Teresa de Keersmaeker, Calliope Tsoupaki. Het festival opent op 1 juni met De Keersmaekers choreografie Vortex Temporum. De wereldpremière van Tsoupaki’s oratorium Oidipous, met een libretto van Edzard Mik in de regie van Audi zelf, is op 29 juni de slotproductie. Ook presenteert het festival een nieuw stuk van Elfriede Jelinek, over migratiestromen in Europa. Lichter van toon is de theatrale lezing van actrice Isabella Rossellini over dieren en seks.

Het festival heeft dit jaar een onderscheidende theaterprogrammering, met onder meer het hippe jonge collectief De Warme Winkel, dat een stuk maakt over Gavrilo Princip, die in 1914 Franz Ferdinand doodschoot.

Ook over de Eerste Wereldoorlog gaat War Horse, de productie die het festival brengt in samenwerking met Joop van den Ende. War Horse, met prachtige dierenpoppen van de Handspring Puppet Company, was al een succes in Londen en wordt door Van den Ende in een Nederlandse bezetting gebracht in Carré. Pierre Audi is „blij en trots”, zei hij, dat hij het festival „met een volle tank” achterlaat.