Amazone versus Griekse macho

Fans van de invloedrijke moderne zwaard- en sandalenfilm 300 (2006) weten wat ze kunnen verwachten in het vervolg Rise of an Empire: meer in slowmotion rondspattend bloed, klievende zwaarden, gezwollen oorlogsspeeches, bloed dat van ijzeren helmen drupt en strijders die nogal terloops afscheid nemen van armen en benen, zoals de hinkelende ridder uit Monty Python and the Holy Grail. En dat alles voorzien van een anachronistische rockscore van de Nederlander Junkie XL, met oorverdovende percussie en etnische melodieën als Perzen in beeld komen.

Maar wat echt boeit, is een verwarde seksuele spanning. 300: Rise of an Empire, opnieuw naar een strip van Frank Miller, gaat door waar 300 eindigde. Daar hielden 300 Spartanen in 480 voor Christus lang stand in de nauwe pas van Thermopylae tegen het seksueel deviante, urbane massaleger – veel piercings en orgieën – van de Perzische keizer Xerxes. Met een opvallende en historisch niet eens misplaatste homo-erotische onderstroom: de Spartanen met hun geoliede sportschooltorso’s en leren broekjes zouden een heel populaire boot zijn bij Gay Pride.

In deel twee is het woord aan de Atheners, die na Thermopylae vertrouwden op houten muren, ofwel hun vloot. Al moet leider Themistocles in deze Hollywoodversie Xerxes bestrijden, maar vooral de vrouwelijke admiraal Artemisia van de Perzische vloot. Deze Artemisia was ooit een gevangene van de Grieken, die haar misbruikten en voor dood achterlieten. Ze is opgelapt, getraind door de Perzen en zweert nu meedogenloos wraak op de Griekse verkrachters. Daarbij heeft ze de leukste oneliner: held Themistocles, met wie ze eerder een potje stevige vechtseks had, voegt ze toe: „You fight better than you fuck.”

Stoere Amazones zijn de spaarzame lichtpuntjes in Rise of an Empire, die de unieke stijl van 300 op de spits drijft, met bloed dat op de lens spat en de lucht vol gloeiende asdeeltjes en stof om het 3D extra diepte te geven. De viriele Themistocles met zijn wasbordje heeft het moeilijk: ook de Spartaanse koningin Gorgo verwijt hem met zijn pik te spelen. Maar al die fiere vrouwen roepen uiteraard aan het eind wel een hardhandig herstel van de patriarchale orde over zichzelf af, onder het mom van vrijheidsstrijd.

    • André Waardenburg