Adidas blijft in de schaduw van Nike

Het Duitse Adidas moet voorlopig genoegen blijven nemen met een tweede plek achter zijn grootste concurrent, het Amerikaanse Nike. Hoewel vandaag gepresenteerde jaarcijfers een omzetstijging van ruim 3 procent en een nettowinst van 42 miljoen euro over het laatste kwartaal laten zien, verliest het grootste sportconcern van Europa terrein.

Vooral in West-Europa groeit Nike flink. Het heeft een jaaromzet van ruim 25 miljard dollar (18 miljard euro). De verkoopcijfers stegen de eerste helft van het boekjaar met 11 procent. Ook in Noord-Amerika blijft Nike Adidas ruimschoots voor, met name op de markt voor sportschoenen.

Lichtpuntje voor Adidas zijn de prestaties van Reebok, dat van oudsher populair was in de VS. Adidas nam Reebok in 2006 over in een poging steviger voet aan de grond te krijgen in Amerika. Om het merk nieuw leven in te blazen, profileerde Adidas Reebok vorig jaar als fitnessmerk. Die keuze blijkt succesvol. Na een lange periode van tegenvallende resultaten zit het bedrijf nu in de lift.

Adidas heeft een lastige periode achter de rug. In september stelde het concern de nettowinstverwachting over 2013 met ruim 8 procent naar beneden bij. Als reden voor de tegenvallende cijfers gaf de sportartikelenfabrikant toen wisselkoerseffecten, de beroerde markt voor golfproducten en distributieproblemen in Rusland.

De vandaag gepresenteerde jaarresultaten bevestigen de lagere winstverwachting over 2013; Adidas denkt dat die uitkomt tussen 830 en 930 miljoen euro. Het bedrijf zegt last te hebben gehad van zwakke munteenheden als de Argentijnse peso en de roebel. Ruim driekwart van de omzet van Adidas komt van buiten Europa.

De winstwaarschuwing leidde eind september tot een koersval. Op de beurs ging het aandeel met een verlies van ruim 5,6 procent hard onderuit. Sindsdien is de koers van het aandeel weer opgeklommen. Vanochtend opende het aandeel op 81,50 euro. Dit verlies van 2 procent werd in de loop van de ochtend weer goedgemaakt.

Met de verkoop van alleen al voetbalartikelen verwacht Adidas dit jaar een omzet van ruim 2 miljard euro. Het bedrijf is hoofdsponsor van het WK voetbal en levert de officiële wedstrijdbal. In 2015 hoopt het wereldwijd 2800 eigen winkels te exploiteren. In Beijing ging vorige maand een nieuwe flagshipstore open, de eerste in een serie van 24. Vooral in Rusland en het Midden-Oosten denk het bedrijf te kunnen groeien.

Gisteren maakte Adidas bekend dat het contract van bestuursvoorzitter Herbert Hainer met twee jaar wordt verlengd. Sinds zijn aantreden in 2001 is de beurswaarde van het bedrijf vervijfvoudigd. Na 2017 zal Hainer, een van de langstzittende bestuursvoorzitters van Duitsland, het veld moeten ruimen. Adidas wil de top van het bedrijf verjongen en gaat de komende tijd op zoek naar een opvolger voor de 59-jarige Hainer.