Vaders die sterke verhalen vertellen

Onze recensenten tippen: // Kenaus girlpower-geschiedenis // Weerbarstige literatuur van Daan Heerma van Voss // En een sterk debuut

Foto Thinkstock

Lezen // Vadervertelling Roman Helinski Bloemkool uit Tsjernobyl Prometheus, 240 blz. € 19,95 4

Victor, hoofdpersoon uit Bloemkool uit Tsjernobyl, heeft een vader die vaak op pad is voor zijn werk. Zo is hij in 1986 in Bulgarije wanneer de ramp met de kerncentrale van Tsjernobyl zich voltrekt. Het leidt tot grote paniek bij Victor en zijn moeder thuis in Limburg. Maar dat kan niet: de omvang van ‘Tsjernobyl’ drong pas na drie dagen door tot het Westen. Zou debutant Roman Helinski (1983) zich wat slordig hebben gedocumenteerd? Later realiseer je je dat het een bewuste overdrijving was. De ‘vadervertelling’ van Helinski is in de eerste plaats een familiegeschiedenis, met de vader van de hoofdpersoon als draaipunt. Deze Roman vertelt zijn zoon hoe diens opa, Dzia Dzio vanuit Polen naar het Westen kwam dankzij een uitzonderlijk voetbaltalent. Hij eindigde domweg ongelukkig in een Waals mijnwerkersdorp. Helinski vertelt die pijnlijke verhalen met vaart en laat zijn hoofdpersoon veel compassie met zijn intens egocentrische vader tonen. Hoewel de vader zich ook wijdt aan de dorpspolitiek en de lokale omroep, neemt hij tenslotte de benen. Helinski’s ‘vadervertelling’ is niet volmaakt: de sterke verhalen zijn soms redundant, af en toe wordt dezelfde metafoor wel heel snel hergebruikt en de gedachten van Victor zijn soms wat babbelig. Tegenover die zwakheden staat kracht: het schitterende portret van de onmogelijke vader, die een romanfiguur uit duizenden is. Waarbij onduidelijk is in hoeverre we dit als roman moeten lezen.

Vadervertellingen zijn hier niet alleen sterke verhalen over vaders, maar ook en vooral de sterke verhalen zoals die door vaders worden verteld. Zo moet dit debuut gelezen worden: als een sterk verhaal. En sterk is het.

    • Arjen Fortuin