Opinie

    • Stijn Bronzwaer

De selfies van Ellen

If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars. Deze tweet, een selfie van presentatrice Ellen Degeneres zondagavond tijdens de Oscaruitreiking, is met 2,7 miljoen retweets de meest gedeelde tweet aller tijden.

Bekijk de foto en je begrijpt waarom. Twaalf Hollywoodsterren zoals we ze zelden zien. Écht vrolijk, niet gephotoshopt, niet geposeerd. Niet die geregisseerde foto’s van de rode loper. Een oprecht beeld.

Toch? Het ligt iets anders. De foto is gemaakt met een Samsung Galaxy Note 3, de witte smartphone waarmee Degeneres gedurende de hele Oscaravond foto’s maakte die ze vervolgens op Twitter plaatste. En, zo bleek later: hat apparaat was van Samsung, niet van Degeneres. Tijdens de afterparty had Degeneres de witte Samsung namelijk alweer ingeruild voor haar eigen iPhone.

De selfie met onder meer Brad Pitt, Angelina Jolie, Julia Roberts en Kevin Spacey was een poging om het record van meeste retweets te verbeteren, zei Degeneres tijdens het fotomoment. En dat lukte, makkelijk. Tot dat moment was de foto van Barack Obama in een innige omhelzing met zijn vrouw na zijn tweede verkiezingsoverwinning de vaakst gedeelde foto op Twitter: 781.000 keer.

Een briljante marketingzet van Samsung, al vijf jaar hoofdsponsor van de Oscars. Het technologiebedrijf uit Zuid-Korea kocht dit jaar vijf minuten reclametijd om nieuwe producten aan te kondigen: smarthorloges, tablets en nieuwe smartphones. Voor een reclamespotje van dertig seconden tijdens de Oscars betaal je ruim een miljoen euro. Een schijntje voor Samsung, dat vorig jaar 10 miljard euro uitgaf aan marketing.

En, weet Samsung ook, non spot reclame beklijft beter dan reclamespots. Dat is ‘sluikreclame’ zonder dat de kijker het doorheeft. Reclame die niet onderbreekt, maar iets toevoegt aan de inhoud. Daarom regelde Vodafone een Red Room in The Voice, eet Linda de Mol bitterballen van Mora tijdens Ik hou van Holland en maakt Ellen Degeneres selfies met een Samsung-smartphone. Zo kan het gebeuren dat tijdens de Oscars niemand Samsung noemt, en ondertussen iedereen over Samsung praat.

    • Stijn Bronzwaer