Hij is sinds vorige week miljonair

De 29-jarige Marco Aarnink zette vorige week zijn eerste stap naar de Forbes-rijkenlijst // Hij verkocht drukkerij People & Print aan Vistaprint // Aarnink ontving 24 miljoen

foto Chris Keulen

Marco Aarnink, oprichter van drukkerij People & Print, is sinds vorige week miljonair. Toen verkocht de 29-jarige ondernemer zijn snelgroeiende drukkerij uit Deventer aan het Franse Vistaprint.

Marco Aarnink, de enige eigenaar van het bedrijf, heeft 24 miljoen euro aan de overname overgehouden.

Het is sowieso een succesverhaal. Vorig jaar behaalde People & Print – dat via de website Drukwerkdeal.nl per dag 1.600 drukopdrachten binnenhaalt – een omzet van 34 miljoen euro. In 2012 was dat nog 27 miljoen euro. De winst groeide met 16 procent naar 3 miljoen euro. Negen jaar na de oprichting heeft het bedrijf ongeveer tweehonderd werknemers.

Zelf blijft Aarnink er nuchter onder. „Ik heb vorige week vooral veel geslapen. De afgelopen maanden waren ongelooflijk hectisch.” Hij werd in oktober benaderd door Vistaprint. Ze waren volgens hem het eerste bedrijf dat ook geïnteresseerd was in het personeel.

Het begon als afstudeerproject

Het bedrijf begon in 2005 als afstudeerproject. Marco Aarnink, die toen nog werkte als gordijnverkoper, verbaasde zich erover dat het onmogelijk was goedkoop visitekaartjes te laten drukken voor zijn baas.

In Duitsland vond hij een kleine drukkerij die kleine orders verzamelde en de persen pas liet draaien als er genoeg orders binnen waren. De prijs was laag, maar de wachttijd bedroeg zes weken.

Dat kan beter, dacht Aarnink. Met zijn toenmalige zakelijk partner Gert-Jan Voortman begon hij een website waarmee hij zo veel mogelijk kleine opdrachten binnenhaalde. Daar maakten ze één grote opdracht van, die ze vervolgens lieten drukken.

Aarnink: „De drukkerijbranche lag toen al op zijn gat. Er was overcapaciteit op de markt. Wij konden hele voordelige afspraken maken.” In 2012 heeft Voortman het bedrijf zelf verlaten.

Voor het eerst de grens over

Drukker Antoine Soeteman van Drukkerij Verhaag herinnert zich nog goed dat Marco Aarnink in 2006 bij hem aanklopte. „Internetdrukkers werden toen gezien als bedrijven die de oorspronkelijke drukkerijhandel kapot maakten, maar wij besloten om erop in te spelen”. Een goede keuze, blijkt nu, want zijn omzet stroomt grotendeels binnen via Drukwerkdeal.nl.

Roy Schonewille werkte toen net voor People & Print. Hij was de eerste werknemer en runde de zaak samen met Voortman en Aarnink, die hij kende van de voetbalclub. In hun studietijd speelden Schonewille en Aarnink elke zaterdag een wedstrijdje. „Maar daar was al snel geen tijd meer voor”, zegt Schonewille lachend. Het bedrijf groeide zo hard dat het drietal vaak in de weekenden doorwerkte.

Drie jaar na de oprichting merkte Aarnink dat steeds meer mensen zijn idee kopieerden. „Toen hebben we de prijs verhoogd en zijn we extra service gaan bieden.” Een opmerkelijke keuze die samen met de koop van een grootformaat printer goed uitpakte.

Vorig jaar ging People & Print voor het eerst de grens over en opende het bedrijf een kantoor in Antwerpen. „Terugkijkend had ik dat eerder willen doen”, zegt Aarnink. De markt wordt nu verdeeld en groeit hard. „Als je de ambitie hebt om in de topvijf van de wereld te staan moet je volume hebben.” Met Vistaprint is dat wellicht mogelijk. Aarnink blijft nog ten minste twee jaar leiding geven aan het bedrijf, zo heeft hij afgesproken met de nieuwe eigenaar.

    • Femke Awater