De selfie der selfies was toch niet zo spontaan

Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Ellen DeGeneres, Bradley Cooper, Peter Nyong’o Jr.,Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong’o en Angelina Jolie. AP / Ellen DeGeneres

Het werd de selfie der selfies, het plaatje dat Ellen DeGeneres kiekte tijdens de Oscaruitreiking. Ruim drie miljoen keer is de foto geretweet, waarmee het vorige record, op naam van Obama, ruimschoots is overschreden. Maar hoe spontaan was deze actie? The Wall Street Journal reconstrueerde het ontstaan van de selfie en onthulde een slimme marketingtruc.

Met de Galaxy Note 3 in de hand legde acteur Bradley Cooper - op initiatief van DeGeneres - onder meer Brad Pitt, Meryl Streep, Kevin Spacey, Jennifer Lawrence, Julia Roberts, Angelina Jolie, Ellen DeGeneres en zichzelf vast. De rest is geschiedenis.

Twitter avatar TheEllenShow Ellen DeGeneres If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars http://t.co/C9U5NOtGap

Toch was de selfie der selfies niet helemaal spontaan. Samsung en zender ABC sloten een deal: Samsung gaf smartphones, ABC zou zorgen dat ze op de een of andere manier werden gebruikt tijdens de uitzending van de veelbekeken Oscarshow. Zo is in elk geval één moment waarop Samsung-telefoons werden gebruikt geënsceneerd. In het geval van de selfie ging het iets anders, vertelde een betrokkene aan de krant:

“DeGeneres besloot in de dagen voorafgaand aan de uitzending dat ze selfies wilde maken. ABC stelde voor om daarvoor een Samsung te gebruiken, omdat dat merk een van de hoofdsponsors was van het evenement.”

Een selfie met actrice en zangeres Liza Minnelli. Foto Reuters / Lucy Nicholson

Samsung was een grote sponsor

Samsung laat niets los over bedragen. Maar een mediabedrijf dat data monitort schat dat adverteerders ruim 1 miljoen euro voor dertig seconden advertentietijd hebben betaald. Samsung kocht dit jaar vijf minuten reclametijd tijdens de Oscars. Dat is een schijntje voor Samsung: het bedrag gaf vorig jaar tien miljard euro uit aan marketing.

De kosten voor de selfie van DeGeneres zaten volgens een betrokkene bij het bedrag inbegrepen. En dat moet Samsung geen windeieren hebben gelegd: op een gegeven moment werd het bedrijf ongeveer negenhonderd keer per minuut genoemd op internet, stelt een bedrijf dat sociale media analyseert. En, zo schreef onze mediaredacteur Stijn Bronzwaer vandaag in zijn column in nrc.next, ‘sluikreclame’ beklijft beter dan reclamespots.

“Reclame die niet onderbreekt, maar iets toevoegt aan de inhoud. Daarom regelde Vodafone een Red Room in The Voice, eet Linda de Mol bitterballen van Mora tijdens Ik hou van Holland en maakt Ellen Degeneres selfies met een Samsung-smartphone. Zo kan het gebeuren dat tijdens de Oscars niemand Samsung noemt, en ondertussen iedereen over Samsung praat.”

Tegenover TechChrunch ontkent Samsung overigens dat het om een marketingstunt gaat. Wel zegt het bedrijf “blij” te zijn met deze “grote verrassing voor iedereen”. Om DeGeneres hiervoor te bedanken maakt het bedrijf ruim een miljoen dollar over naar twee door haar uitgekozen goede doelen.

De selfie vanaf de achterkant. AP / John Shearer

Dit soort marketingtrucs vallen niet altijd goed bij het publiek, schrijft The Wall Street Journal. Maar tot nu toe lijkt er weinig aan de hand. Bijna een kwart van het online commentaar op de selfie was positief, acht procent was negatief en de rest was neutraal. Er waren ook twitteraars met een scherp oog: DeGeneres mocht dan wel selfies maken met een Samsung, haar tweets op de afterparty stuurde ze met een apparaat van de grote concurrent. Een iPhone.

    • Mirjam Remie