Pharrell Williams klinkt vrolijk en positief - de eerste recensies van GIRL

Op drie monsterhits van 2013 hoorden we de stem van deze man. Eén: ‘Get Lucky’. Twee: ‘Blurred Lines’. En drie: ‘Happy’. Vandaag is zijn tweede solo-plaat uitgekomen. GIRL van Pharrell Williams is een ode aan vrouwen, maar niet op een feministische manier. Een overzicht van de eerste recensies.

De cd-hoes van het album Girl van Pharrell WIlliams. Over de hoes ontstond discussie omdat er alleen blanke meisjes op de foto staan. Williams pareerde die kritiek: het meisje naast hem is Afro-Amerikaans. ""Meanwhile, has anybody forgotten that I’m black myself? I wake up everyday and I wave the black flag. Everything that I’m doing." AP / Columbia Records

Op drie monsterhits van 2013 hoorden we de stem van deze man. Eén: ‘Get Lucky’. Twee: ‘Blurred Lines’. En drie: ‘Happy’. Vandaag is zijn tweede solo-plaat uitgekomen. GIRL van Pharrell Williams is een ode aan vrouwen, maar niet op een feministische manier. Een overzicht van de eerste recensies.

Met N.E.R.D. maakte Williams vier platen, maar zijn laatste en eerste soloalbum, In My Mind, dateert alweer van 2006. Dat zijn tweede plaat vandaag verschijnt, een dag na de uitreiking van de Oscars, maakte hij onlangs plots via Instagram bekend. Mooi getimed, want Williams trad op tijdens de veelbekeken uitreiking. Hij bracht - hoe kan het ook anders - ‘Happy’ ten gehore, de titelsong van animatiefilm Despicable Me 2, tevens genomineerd voor een Oscar, met een maar liefst 24 uur durende videoclip. Het nummer won overigens niet - de prijs voor de categorie ‘Best Original Song ging naar het nummer ‘Let it Go’ voor de Disneyfilm Frozen.

NRC: drie sterren - Zelfs de seks wordt sleets

Er blijkt nogal wat veranderd in Williams’ muzikale universum sinds zijn eerste solo-cd In My Mind (2006), schreef Hester Carvalho in NRC. Het voornaamste verschil is volgens haar het inruilen van hiphop voor disco, en dus van rap voor zang.

“Wellicht mede door het monstersucces van ‘Get Lucky’ grijpt Williams hier terug op glooiende composities vol roetsjende violen, trappelende ritmes en geprangde falsetzang. Toch maakt Williams de belofte niet helemaal waar. Voor een songschrijver/producer die in het verleden verraste met innovatieve nummers als Snoop Doggs Drop It Like It’s Hot of Kelis’ Milkshake hebben de eerste drie nummers van de cd (Marilyn Monroe, Brand New, Hunter) te stereotype, voorspelbare deuntjes. Pharrells plagerige falset kan prikkelend uitpakken, maar als hij uitsluitend hoog zingt klinkt het bij momenten vlak of geknepen. Zelfs de seks wordt sleets. Te vaak zijn vrouwen ‘buitenaards’ of ‘magisch’, en staat een en ander in vuur en vlam.”

Luister naar Pharrell Williams - GIRL op Spotify

The Guardian: vier sterren - Williams weet waar hij goed in is

De recensie van The Guardian begint enigszins ironisch. GIRL is een lofzang op vrouwelijkheid, zo schrijft de krant, maar dat heeft meer te maken met seks met mooie vrouwen dan met gelijke salarissen voor man en vrouw en flexibele werktijden. Maar ach, wat deert het - het is Pharrell.

“As present-day identity politics goes, it’s not exactly Planningtorock’s Let’s Talk About Gender Baby, but that doesn’t matter. An album in which Williams dims the lights, winks seductively and then sits down to discuss how we go about dismantling a patriarchal society that keeps us all enslaved is an album that precisely nobody wants to hear. Williams is wise enough to know what he does best, and as the Prince-like finale, ‘It Girl’, embarks on its long instrumental fade – guitar riffs streaking out like fireworks while cowbells clang – you can’t deny that this is the sound of an artist thoroughly enjoying himself. Sometimes that’s the most important message of all.”

The New York Times - een overweldigend positief album

In een uitgebreid stuk over GIRL schrijft muziekjournalist Jon Caraminaca van de NYT dat Williams de gave heeft wat al bekend is nieuw te doen klinken. Hij gebruikt oude ideeën, die een tijdje hip waren, en verpakt ze in een nieuw jasje waardoor zijn muziek weet te verrassen. Geen sterren dit keer.

“The sunny GIRL — which Mr. Williams wrote, produced and sung almost in its entirety — reaches back to the utopian black pop of the ’70s and early ’80s, full of soft funk and cushy soul. It’s an overwhelmingly positive album, cheery in mood and instrumentation, as if Mr. Williams knows something the rest of us do not. (…) None of the ideas on these songs are original, but they are for the most part out of fashion, and therefore Mr. Williams’s boldness and facility with them feels refreshing. The album is a light massage, fingertips gently brushing your back, a reminder of deeper and more nuanced pleasure.”

USA Today: vierenhalve ster - Williams uitbundige muzikale talent is overal

Het is bijna niet voor te stellen dat dit slechts het tweede album is van Pharrell Williams, schrijft USA Today. Terwijl hij toch al meer dan vijftien jaar actief is met The Neptunes. Terug in de spotlights stelt het multitaskende muzikale talent volgens de krant in elk geval geen teleur.

“Williams’ ebullient musical savvy is everywhere, from the rhythmic use of jangling guitars and leaping horns on ‘Brand New’, a duet with Justin Timberlake, to the shimmying strings on ‘Gust of Wind’. The understated fluidity of his vocals also impresses, whether he’s singing alone or accompanied by Miley Cyrus (on ‘Come Get It Bae’, a disposable bit of naughtiness) or Alicia Keys (on the more supple, reggae-laced ‘I Know Who You Are’).”

Der Spiegel - dit wordt het album van 2014

Pharrell Williams was de man van muzikaal 2013 en wordt de man van muzikaal 2014. Dat voorspelt althans het Duitse weekblad Der Spiegel. Wederom geen sterren, maar de conclusie is helder: Pharrell Williams heeft een fantastisch album gemaakt.

“Op de verborgen track ‘Freq’ toont hij zich nog steeds een programmatische musicus. Hij zingt: I’d rather be a freak than not be unique / Individuality makes life better. Beter een zonderling zijn dan deel van een uniforme massa: deze houding kan eigenlijk alleen een mountie-hoed beter uitdrukken. Maar de zin houdt een risico in: de muziek van Pharrell Williams is bijna overal en zo geraffineerd, dat mensen het zullen nadoen.”

Williams met zijn veelbesproken mountie-hoed. Foto AFP / Thomas Samson

    • Mirjam Remie