Doe dan concurrentie op miezerlijn naar Brussel

Goed dat een Haagse wethouder Arriva inschakelt voor een betere Beneluxtrein.

Het viel me mee dat de naar Amsterdam vertrekkende Fyra – of hoe heet dat ding nu – op het perron van Rotterdam Centraal stond te wachten op de Beneluxtrein uit Brussel. Gewoon oversteken en we konden zomaar op het perron zelf het extra kaartje voor dit snelle railsvervoer op onze chipkaart zetten.

Vroeger moest je 200 meter naar de ingang van het station en terug rennen om een snelheidstoeslag af te stempelen. Dat was dan nooit gelukt.

Dit verbeteringetje is een uitzondering op het NS-beleid om het treinvervoer tussen België en Nederland zo veel mogelijk te beperken. De Thalys die rechtstreeks gaat, moet van tevoren worden gereserveerd en is duur. Als een vergadering in Brussel uitloopt, kun je geen nieuw kaartje in het station kopen, maar moet je naar Nederland bellen en flink bijbetalen.

Een trein van Brussel naar Amsterdam, waar je zo maar in kunt stappen, is nu een schaarse luxe die bovendien trager is dan vroeger. Een miezerlijn. Dagelijks forensen tussen België en Nederland tegen een gewone kilometerprijs wordt tegengewerkt. De NS heeft met hogesnelheidsvevoer geblunderd dus de reizigers moeten een blunderbelasting betalen. Dat kan het beste in de Thalys. Dus wordt het reguliere treinvervoer vertraagd en bemoeilijkt.

Gelukkig wil de Haagse wethouder Peter Smit (VVD) met Deutsche Bahndochter Arriva in zee om een verbeterde Beneluxtrein van Den Haag naar Brussel te laten rijden. Een uurdienst die even snel gaat als vroeger. Brussel komt dichterbij en België wordt bijna-binnenland.

Maar dat is concurrentie en dat zint het kabinet niet. Het ging tegen deze vlotte instaptrein in beroep tot aan het Europese Hof toe. Maar zie, het kwaad strafte zichzelf. Nederlandse politici en bestuurders hebben zo hun best gedaan om de EU op afstand te zetten dat de beroepstermijn werd gemist. Nu moet er toch concurrentie worden toegestaan. Gelukkig.

De les van deze gemiste termijn zou moeten zijn dat Brussel belangrijker is dan het kabinet voorgeeft. Is het niet een gelukje dat de hoofdstad van Europa bijna in Nederland ligt? En dat er zelfs ook Nederlands wordt gesproken? Is dat niet goed voor onze economie? Zou Brussel niet maximaal moeten worden ontsloten als een topsector die ook echt wat opbrengt?

Maar een slecht bereikbaar Brussel is de kroon op jaren best belangrijke eurotwijfel. In opdracht van de NS wil minister Timmerman een laatste lobbypoging doen om een goede België-verbinding tegen te houden.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit niet lukt. Als er een bijeenkomst is, waar onze ambtenaren bij moeten zijn, hoeven onze concurrenten die alleen maar te laten uitlopen. Dan moeten onze ambtenaren eerder weg omdat ze anders de reeds gereserveerde Thalys niet halen.

Dan krijgen we eindelijk concurrentie op het internationale spoor met een wifi die het ook echt doet en een snelle trein waar je zomaar zonder reservering in kunt stappen. Het kabinet denkt niet internationaal, het stadsbestuur van Den Haag gelukkig wel.