Te veel keuze doet de schone auto geen goed

Foto Reuters

Er zijn auto’s die rijden op biobrandstof, aardgas of elektriciteit, en hybrides op benzine die zich daarnaast elektrisch opladen tijdens het rijden. Er zijn de nieuwere plug-in hybrides die je ook in het stopcontact kunt opladen. En vanaf 2015 zullen er ook auto’s op waterstof zijn. Opties genoeg voor wie milieuvriendelijker wil autorijden. Maar het zijn er te veel, als we snel de overstap naar duurzamere manieren van autorijden willen maken. Dat ontdekte econoom Alexander van der Vooren (28) in computersimulaties van de markt.

Mooi toch, als er wat te kiezen valt?

„Als er te veel verschillende alternatieven zijn, remt dat de overgang naar echt schone auto’s af. Dat komt doordat al die nieuwe technologieën nog verder ontwikkeld moeten worden. Ze moeten goedkoper en beter worden, er moeten overal oplaadpunten of passende tankstations komen. Dat gebeurt pas als voldoende mensen ze gaan kopen. Maar doordat al die nieuwe alternatieven tegelijk opkomen, heeft elk van hen te weinig kopers om goed door te kunnen ontwikkelen.”

„Het helpt hierbij ook niet dat de overheid het de laatste jaren aantrekkelijk maakt om schone kleine benzine- en dieselauto’s te kopen, de A-labels. Die worden wel milieuvriendelijker, maar ze zullen altijd het broeikasgas koolstofdioxide blijven uitstoten. De nieuwe technologieën kunnen, met duurzaam opgewekte energie, in de toekomst wel helemaal schoon worden.”

Heeft u tips voor beleidsmakers?

“De overheid, in Nederland en in Europa, moet zich niet richten op het schoner maken van de huidige autotechnologie, maar juist op die radicaal nieuwe technologieën. En dan niet alle opties openhouden, maar kiezen voor een aantal daarvan. Zo geven ze consumenten maar ook producenten houvast.”

Op welke technologieën moeten ze inzetten?

“Dat heb ik niet uitgezocht. Wat goed kan werken is als overheden technologieën kiezen die elkaar kunnen versterken. Als er bijvoorbeeld veel plug-in hybrides komen, komen er ook meer oplaadpalen, en daar profiteert de volledig elektrische auto ook van.”

Laten we dan voor de hybrides en elektrische auto’s gaan!

“Die vormen nog maar 5 procent van de verkopen. En er ligt pas een klein gedeelte van de infrastructuur, zoals oplaadpalen. Gemeenten investeren ook in andere mogelijkheden. Er is een waterstofstation in Arnhem, en op steeds meer plekken kun je biobrandstof en aardgas tanken. Bovendien, als we nu massaal overstappen op elektrische auto’s dan kan ons elektriciteitsnet dat nog niet aan. Ik ben benieuwd wat de overheid doet als straks de waterstofauto op de markt komt in Europa.”

Wat rijdt u zelf?

“Een Renault Clio, een tweedehands benzineauto. Het liefst zou ik een elektrische auto rijden en de energie daarvoor opwekken met zonnepanelen. Maar ik heb helemaal niets met auto’s, ik loop of fiets liever.”

    • Niki Korteweg