En de prijs voor de allerslechtste film gaat naar…

Traditiegetrouw zijn in Los Angeles – een dag voor de uitreiking van de Oscars – de Golden Raspberry Awards uitgereikt: de jaarlijkse Amerikaanse filmprijzen voor de allerslechtste films. De grote winnaar verliezer is de sciencefictionfilm After Earth, met in de hoofdrollen Will Smith en zijn zoon Jaden Smith. De milieubewuste film, waarin de aarde zich

Will en Jaden Smith in After Earth. Foto AP / Sony

Traditiegetrouw zijn in Los Angeles - een dag voor de uitreiking van de Oscars - de Golden Raspberry Awards uitgereikt: de jaarlijkse Amerikaanse filmprijzen voor de allerslechtste films.

De grote winnaar verliezer is de sciencefictionfilm After Earth, met in de hoofdrollen Will Smith en zijn zoon Jaden Smith. De milieubewuste film, waarin de aarde zich vanwege de milieuvervuiling tegen de mensheid heeft gekeerd, ging met drie gouden frambozen naar huis (slechtste bijrol, slechtste hoofdrol, slechtste koppel).

In NRC kreeg de film één bal. Recensent Dana Linssen schreef dat de film lijkt op een videogame, maar dat het eigenlijk een belediging is voor gamemakers die hun best doen om hun verhalen spannend en verrassend te maken. Linssen:

“Het videogamegevoel ontstaat omdat de gebeurtenissen die volgen rechtlijnig op hun doel afstevenen. Vader Cypher zit met een gebroken been vast in het wrak, zoon Kitai moet 100 kilometer verderop in het staartstuk van het ruimteschip een zender halen om hulp te zoeken. De aarde wordt bevolkt door bloeddorstige apen, er is maar beperkt zuurstof en Kitai wil graag een held zijn om respect van zijn vader te verdienen. Belangrijkste antagonist: een losgebroken ‘ursa’, een supermonster dat leeft van menselijke angst. Alleen vader Cypher kent geen vrees. Hij is gespecialiseerd in ‘ghosting’, wat erop neerkomt dat hij geen enkele emotie toont.

Dus je hebt twee hoofdpersonen die het grootste gedeelte van de film via bliepbliep-communicatiegadgets met elkaar communiceren, en het merendeel van hun scènes alleen voor een ‘green screen’ hebben gespeeld. En een ervan moet ook nog eens spelen dat hij niet zo goed in het uiten van gevoelens is. Dus doet papa Will de hele film lang iets met een geconstipeerd mondje. Zo rigide en eendimensionaal is de film, dat zelfs als Kitai het contact met zijn vader verliest, hij alleen verder kan door machinaal de aanwijzingen van zijn vader na te volgen. De moraal van de film: probeer nooit iets nieuws en luister naar je vader als je wilt overleven.”

De andere grote prijzengraaier was de komedie Movie 43, die de prijs kreeg voor de allerslechtste film, scenario én regisseur. Ook die film kreeg in NRC één bal. Recensent André Waardenburg:

“Een man met testikels op zijn strottenhoofd of een vrouw die door haar partner ondergepoept wil worden. Dat zijn voorbeelden van het type humor in de omnibusfilm Movie 43. Veertien regisseurs verfilmden korte sketches die bewust de grenzen van de smakeloosheid opzoeken. Het format grijpt terug op de klassieke sketchfilm Kentucky Fried Movie (1977). Maar anders dan dat voorbeeld werd Movie 43 een flinke flop in Amerika. Daarom is er voor de Europese versie een ander beginsegment gemaakt en is er één sketch gesneuveld. Het maakt Movie 43 ietsje korter en dat is winst.

Het probleem is niet zozeer dat de humor scabreus of smakeloos is, maar eerder dat het moppen zijn waar nauwelijks iets mee gedaan wordt. In de sketch waarin Hugh Jackman met bungelende ballen onder zijn kin een date in een restaurant heeft met Kate Winslet bestaan de grappen eruit dat hij een paar keer zijn ballen per ongeluk in eten doopt of een schaamhaar in de soep valt. Veel meer gebeurt er niet. Producent en coregisseur Peter Farrelly vermoedt dat de film wel heel leuk is voor pubers en blowers. Daar heeft hij een punt.”

De Golden Raspberry Awards werden voor de 34e keer uitgereikt. Andere winnaars waren The Lone Ranger (slechtste remake) en Kim Kardashian (slechtste vrouwelijke bijrol). De prijs voor slechtste actrice ging naar de acteur Tyler Perry, die in de komedie A Madea Christmas een jurk aanheeft en de rol Mable ‘Madea’ Simmons vertolkt.

Het is geen toeval dat de Razzies altijd een dag voor de Oscars worden uitgereikt: de prijzen zijn een duidelijke sneer naar de grote Amerikaanse filmprijzen. Meestal laten acteurs de gouden frambozen voor wat ze zijn, maar in het verleden zijn Hollywoodgrootheden als Sandra Bullock, Halle Berry en Paul Verhoeven hun onderscheidingen wel persoonlijk op komen halen.

    • Lex Boon