Spyker zoekt weer geld

Met een obligatie die om te ruilen is tegen een auto wil Spyker Cars geld ophalen. Topman Muller is optimistisch – als altijd.

Topman Victor Muller wil 12 miljoen ophalen met zijn obligatie-idee. Foto ANP

Het afgelopen jaar was heel vervelend voor de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker Cars. Geldgebrek, af en toe wat juridisch gedoe en vervelende stukjes in de pers. Het zijn terugkerende problemen voor het bedrijf van topman Victor Muller. Maar er was één enorme meevaller, zegt Muller telefonisch vanuit zijn woonplaats op Mallorca. Door de financiële problemen werd de beursnotering van het Spyker Cars afgelopen september geschrapt. „We zijn nu weer een private onderneming. Dus hoef ik ook geen financiële gegevens meer vrij te geven.”

Hoeveel auto’s Spyker Cars vorig jaar heeft verkocht wil Muller daarom ook niet zeggen. Meer dan tien? Het blijft stil aan de telefoon. Hoe groot de omzet van Spyker Cars vorig jaar was? Wil Muller ook niet zeggen. Verlies? Geen antwoord. „Ik hoef er niets meer over te zeggen, dus dat doe ik ook niet.”

Autoproductie vreet geld

Maar Victor Muller wil wel graag vertellen over zijn nieuwste financiële vondst waarmee hij de autofabrikant de komende tijd overeind wil houden. Want ook dit jaar heeft het bedrijf weer geld nodig om overeind te blijven. „Auto’s ontwikkelen en produceren vreet geld.” Daarom wil Spyker Cars komende maand een ‘normale’ obligatie uitgeven, waarmee het bedrijf ruim 18 miljoen euro hoopt op te halen.

Daarnaast heeft Muller zelf nog een nieuw soort obligatie bedacht, die in totaal ruim 12 miljoen euro moet opleveren. De obligatie heeft een looptijd van vier jaar, met een jaarlijkse rente van 7,5 procent. Na vier jaar krijgen de beleggers hun 120.000 euro per obligatie terug. Tot zover weinig nieuws.

Maar beleggers kunnen er ook voor kiezen om hun obligatie om te ruilen voor het nieuwste model van de fabrikant, de Spyker B6 Venator. De obligatie heet daarom ook de Spyker Venator Bond. „Dit is echt uniek hoor, dat je je obligatie kunt converteren in een auto. Zelf bedacht. De obligatiehouder krijgt dan een speciale uitvoering. Interieur, uiterlijk”, zegt Muller.

De laatste tijd heeft hij de interesse onder potentiële beleggers gepeild. Of hij nog iets merkt van zijn mislukte avontuur met de Zweedse autofabrikant Saab? Dat beleggers huiverig zijn om voor de zoveelste keer geld aan hem uit te lenen? Nee, daar merkt Muller naar eigen zeggen niets van. „De belangstelling is echt heel groot. Beleggers zijn op zoek naar rendement, nu de lange rente zo laag is.”

Faillissement nog niet verwerkt

De Nederlandse Muller kocht begin 2010 met het kleine Spyker het veel groter Saab van de Amerikaanse fabrikant General Motors. Muller wist ruim 1,5 miljard dollar bij elkaar te halen om overname te financieren. Maar de overname mislukte snel. Saab verkocht nauwelijks auto’s en al snel was het geld op. Muller wist telkens weer nieuwe financiers te vinden waarmee hij Saab nog een poosje in leven hield. Eind december 2012 hield het op en ging Saab failliet. Het bedrijf liet een schuld na van bijna 1,5 miljard euro.

Het faillissement van Saab heeft hij nog niet helemaal verwerkt, vertelt Muller. „Ik heb nog steeds het gevoel dat het niet had hoeven gebeuren. Zo’n mooi bedrijf, dat zo dichtbij de finish was.” Muller probeert nog steeds schade te claimen bij autofabrikant GM. Zij heeft volgens hem Saab de nek omgedraaid door een miljoeneninvestering van een Chinese partij, waarmee Saab financieel gered zou zijn, eind 2011 te blokkeren.

Maar over de toekomst van Spyker is hij, zoals eigenlijk altijd, erg optimistisch. „Het ziet er goed uit.” Dat het bedrijf de afgelopen veertien jaar slechts zo’n honderd van haar peperdure, exclusieve auto’s wist te slijten, doet er niet toe. Dat er nooit winst werd gemaakt ook niet. Met het nieuwe model Spyker Venator, dat aan het eind van dit jaar gemaakt zal worden, richt Muller zich namelijk op een ander segment. De voorgaande modellen van Spyker begonnen vanaf circa 250.00 dollar. „De Venator is goedkoper, rond de 185.000 dollar. Daardoor kunnen we er veel meer verkopen. De markt voor dat soort auto’s is veel groter.”

De verkoop van het nieuwe model gaat volgens Muller zoveel cash opleveren, dat Spyker de obligatie die bij het nieuwe model hoort makkelijk kan aflossen. „In zes jaar tijd denken we rond de 4.200 exemplaren te verkopen.”

    • Tom Kreling