Hoeveel Fuels had jij vandaag?

John Jansen van Galen, wandelaar, vraagt zich af waarom iedereen in zijn omgeving het over de FuelBand heeft.

Er zoemt een nieuw buzzword door Nederland: FuelBand! Bij Nederlandse Nike- en Applestores worden ze hoorndol van alle belangstellenden die ernaar vragen. Op de site van Nike staat dat de FuelBand hier ‘begin 2013’ verkrijgbaar is. Een jaar later is ’ie er nog niet! Wie ongeduldig was, bestelde er allang een online in Amerika (dan moest je een Amerikaans adres invullen en je eigen adres als ‘delivery address’), of liet een kennis er een scoren in de VS, maar je kunt hem ook verkrijgen in Engeland, Duitsland of Frankrijk, al ben je dan duurder uit dan 149 dollar.

We zijn allemaal calvinisten. We willen lekker wandelen, fietsen of hollen, maar ook weten hoevéél we presteren. Fietsers hebben geavanceerde kilometertellers, hardlopers hartslagmeters en wandelaars stappentellers of pedometers. Meten is weten, al leidt het bezit van meer pedometers in één groep wandelaars tot discussie: als de een 20,2 kilometer loopt, haalt een ander op dat traject 18,7 km. Het kan te maken hebben met de ingevoerde paslengte, of het gewicht van de gebruikers: bij lichte mensen op een zachte ondergrond vangt de pedometer weinig schokken op en stokt soms het passen tellen.

Om je energiegebruik te meten was er al onder meer de PAM in de handel, de Personal Activity Meter, waarop een zorgverzekeraar zelfs korting gaf. En nu is er dus de FuelBand, een cool vormgegeven polsbandje dat met oplichtende letters en cijfers in calorieën en Fuels (een door Nike bedachte eenheid) de hoeveelheid energie weergeeft die je in een dag spendeert. Je stelt hem in op de waarde die je wilt bereiken, of liever, overschrijden. Neem een doorsnee dag, kijk hoeveel u scoort en stel uw doel iets hoger, want de bedoeling is dat u méér gaat bewegen. Wie normaliter 2.500 Fuels spendeert, mikt met de FuelBand op 3.000. Haalt u dat, dan licht hij triomfantelijk op: GOAL!!!

Voor onze kennissen, sportieve vijftigplussers, is het al een heel ‘ding’: hoeveel Fuels had jij vandaag? Het bezit ervan zet aan tot meer activiteit: je mijdt de roltrap en de lift, zet met hardlopen een tandje bij, trapt fietsend extra hard door, anders haal je vandaag je goal misschien niet. De FuelBand jaagt je op. Of het ook gezond is, blijft de vraag: ik vermoed dat de eerste blessures vanwege overmatige, door de FuelBand gestimuleerde inspanning zich al hebben voorgedaan.

En ook hierbij doen zich discussies voor: wat meet hij nu precies? Je polsslag? Maar hij werkt ook als je ’m in je jaszak doet, dat wordt zelfs aanbevolen in geval van fietsen. De bewegingen van het lichaam dan? Maar een vriendin die de vloer eens flink in de was zette, was onthutst hoe weinig Fuels ze daarvoor kreeg. Heeft het feit dat de FuelBand fietsen relatief laag beloont te maken met zijn Amerikaanse afkomst? Langlaufen scoort goed (25 kilometer: 3.500 Fuels), maar het hoogst scoren hardlopen en wandelen, zelfs slenteren met de kinderen.

De FuelBand zal ongetwijfeld verder verfijnd en ontwikkeld worden. Misschien niet erg dat hij er in Nederland nog niet is.