Taxichauffeurs zijn gemeentebeleid ‘zat’

160 taxichauffeurs van TCM moeten een nieuwe werkgever vinden. „We worden moe van wat de gemeente doet”, zegt de belangenvereniging.

De gemeente trok de vergunning van taxibedrijf TCM in. Zo’n 160 chauffeurs van TCM moeten op zoek naar een nieuwe werkgever.
De gemeente trok de vergunning van taxibedrijf TCM in. Zo’n 160 chauffeurs van TCM moeten op zoek naar een nieuwe werkgever. foot Ilvy Njiokiktjien

Ze zijn niet de meest geliefde beroepsgroep van Amsterdam: taxichauffeurs. Hun imago is al decennialang rampzalig. Maar nu zijn veel taxichauffeurs het zelf „zat”. Zat om „bijna elke dag gecontroleerd en geconfronteerd te worden als criminelen”, zo staat op Facebookpagina ‘Stop machtsmisbruik tegen taxichauffeurs’.

De nieuwste ontwikkeling in de strijd tussen gemeente en chauffeurs: deze week werd de vergunning van taxicentrale TCM, een van de grootste in Amsterdam, ingetrokken. Bureau Bibob, dat de integriteit van ondernemers beoordeelt, vermoedde dat de organisatie van TCM de vergunning gebruikte om strafbare feiten te plegen. Gevolg: de ongeveer 160 chauffeurs van TCM, die hier zelf niets mee te maken hadden, moeten binnen een maand een nieuwe werkgever zoeken. Sinds vorig jaar mogen alleen chauffeurs die bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) zijn aangesloten passagiers van straat meenemen.

Malek Hussein, woordvoerder van TCM, noemt het „jammer”. Dat blijkt een understatement. De chauffeurs zouden nu al duizenden euro’s schade hebben opgelopen: politie stuurde chauffeurs volgens hem naar huis terwijl ze nu nog mogen werken. De gemeente kan dit niet bevestigen.

Woordvoerder Iris Reshef: „De chauffeurs mogen niet de dupe worden van het besluit. We houden in de gaten of ze bij een andere TTO terecht kunnen. Ze krijgen daar voorrang en hoeven geen leges te betalen.” Wat de gemeente doet als het chauffeurs niet lukt over te stappen, weet ze niet.

Andere TTO’s, zoals die van Mekki Aulad Ahmed, ook voorzitter van Belangenvereniging Taxichauffeurs en Ondernemers, nemen graag nieuwe chauffeurs aan, maar er moet wel plek voor zijn.

TCM heeft bezwaar gemaakt tegen het besluit en de conclusies van Bibop. Het gaat echter niet alleen om TCM, maar om de hele houding van de gemeente, vindt ook Aulad Ahmed, zelf ooit voorstander van de TTO: „Chauffeurs zijn het helemaal zat. Met die Bibob gaan ze graven tot het moment dat je werd geboren voor je een vergunning krijgt.” De term „nieuwe taxioorlog” valt. Zowel bij Aulad Ahmed als bij Hussein.