Seks tussen de oren, en niet tussen de lakens

Fictie schrijven over seks is vermetel. De fysieke sensaties die seksproza veelal teweegbrengt, zijn opgetrokken wenkbrauwen en gekromde tenen – geen lust. Het is dus aanbevelenswaardig als het wél lukt.

In de merkwaardige thriller The secret lives of married women wordt de lezer de gedachtenwereld van het masochisme ingetrokken, net zo schoorvoetend als Lily, de advocate die het allemaal overkomt. Als ze met ontbloot bovenlichaam, haar handpalmen tegen de muur van de kamer in het New Yorkse Hilton, twintig minuten staat te wachten (’Good. Now just stay like that’) op de dingen die haar dominator in de zin heeft, ken je haar al zo goed dat je, net als zij, wél en niet verbaasd bent dat ze deze zelf verkozen situatie geweldig vindt.

De omslag doet vermoeden dat het hier trash van de ergste soort betreft, maar niet alleen sado-pulp als Vijftig tinten grijs wordt van tafel geveegd door dit boek: Elissa Wald schrijft zelfs even hard-boiled als Chandler en Hammett en haar protagonisten zijn een stuk krachtiger en heter dan de rood gerokte secretaresses die hun twijfelachtige genre bevolkten.

The secret lives of married women bestaat uit twee in elkaar grijpende novelles, met als respectieve hoofdpersonen de tweelingzussen Leda en Lily. Leda heeft zich in haar jeugd nogal uitgeleefd in masochistisch opzicht en speelde, buiten medeweten van haar huidige echtgenoot, een seksslavin in een soft-pornofilm.

Inmiddels heeft ze een braaf gezin gesticht, dat wordt bedreigd als de afschuwelijke griezelbouwvakker Jack, die het huis opknapt, erachter komt dat Leda de actrice is in zijn favoriete soft-pornovideo. Echtgenoot Stas – een zwijgzame en onpeilbare Rus – grijpt in en tot haar afgrijzen ontdekt Leda dat Stas’ daden bij haar geen afkeer maar hitsigheid teweegbrengen.

De tweede novelle gaat over de beheerste zus Lily, seksueel het tegendeel van Leda, die als advocate te maken krijgt met Nan, een ex-non die gedienstigheid aan de Heer heeft ingeruild voor slaafsheid in SM-bordeel ‘The Nutcracker’.

Elissa Wald laat seks vooral plaatshebben tussen de oren, niet tussen de lakens. Ze schrijft uitgesproken literair en heeft dit verre van literaire genre uitgekozen als vehikel voor een intrigerend en ontroerend verslag van hoe twee ijzersterke zussen spelen met de behoefte aan slaafsheid en hoe een ex-non ‘her feeling of having a place in de world’ weet te ontlenen aan onderdanigheid. Alle drie wekken ze ontzag in plaats van minachting.