Dries Van Noten steelt show in Parijs

Vilt bij Vionnet , en veel leer bij de afscheidscollectie van Ann Demeulemeester. De kleurrijke en artistieke Van Noten was de top.

De Vlaamse modeontwerpster Ann Demeulemeester liet afgelopen november, anderhalve maand na haar vrouwenmodeshow voor voorjaar 2014, de wereld in een handgeschreven brief weten dat ze het voor gezien hield in de mode. Wie daarna van de 54-jarige nog een openbaar afscheid of een afscheidsshow verwachtte, had het mis. Na de show van de najaarscollectie van Ann Demeulemeester namen donderdagmiddag twee van de drie ontwerpers die ze heeft aangesteld als haar opvolgers het applaus in ontvangst.

Ook aan de collectie was te merken dat Demeulemeester zelf al helemaal weg was. De voor haar kenmerkende hoeden, veren en verwijzingen naar de mannenkleding waren nergens meer te vinden. In plaats daarvan waren er gedrapeerde jurken die van achter strakker waren, fladderende broeken, wijde jassen en leren leggings, bijna allemaal in het zwart. Voor mannen – de collecties werden eenmalig samen geshowd – werden zwarte pakken, leren jacks en lamsbonten jassen afgewisseld met broeken en jacks in glimmend brons.

De rauwheid en de melancholie die Demeulemeester zelf in haar shows legde was verdwenen, net als de felle kleuren die ze de laatste jaren wel eens placht te gebruiken. De sobere collectie was wel ontegenzeglijk jonger, en sexy.

Dries Van Noten, die bij Ann Demeulemeester in de klas zat op Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, heeft nog niets van zijn energie en enthousiasme verloren. Integendeel; zijn label lijkt elk seizoen succesvoller en invloedrijker te worden.

Zijn vrouwencollectie voor najaar 2014 is klassiek Van Noten: draagbaar en comfortabel, maar opvallend, kleurrijk en artistiek. Uitgangspunt waren de op-artkunst van de Britse kunstenaar Bridget Riley, en grote, felgekleurde bloemdessins. Die werden moeiteloos samengebracht: over een enkellange rok met een bloemenprint kwam een trui met een ingebreid op-artdessin, op jurken en rokken met een snit die deed denken aan de mode van de jaren dertig waren Rileys kenmerkende golvende strepen nagemaakt van effen en gebloemde stof, jassen hadden bloem- of op-artdessins. Het was niet Van Notens enige triomf tijdens de Parijse modeweek. Donderdagavond verzamelde zich de hele modewereld in Musée des Arts Décoratifs, waar de eerste tentoonstelling over zijn werk werd geopend, een feest van een expositie waarin zijn ontwerpen zijn geplaatst naast de kunst, traditionele kleding en mode die daar de inspiratie voor was.

Het modehuis Vionnet is tegenwoordig eigendom van de Kazachstaanse zakenvrouw Goga Ashkenazi. Voor de couturecollectie heeft ze de Britse ontwerper Hussein Chalayan ingehuurd, de prêt-à-porter overziet ze zelf. Ontwerpen is een vak: de loodzwaar ogende vilten kledingstukken waarop enorme tulpen waren aangebracht, kwamen niet boven het niveau van een matige eindexamencollectie van een kunstacademie uit.

Zeker zo zwaar was het debuut van de zeer ervaren Italiaan Alessandro Dell’Acqua voor Rochas. Hij volgt daar Marco Zanini op, die onlangs is overgestapt naar het modehuis Schiaparelli. Net als Zanini koos hij voor een wijd en lang silhouet, maar anders dan zijn voorganger wist hij daar niets moderns en vrolijks van te maken. Wijde wollen jasjes over dikke tops met geplooide en uitstaande schootjes, leren overhemden in zwaar geborduurde rokken en bijna grootmoederlijke geborduurde avondjurken. Welke vrouw hij daar een plezier mee denkt te doen, is een raadsel.