Afzien zonder eyeliner

Jonge mensen landen op een strand in Normandië en moeten Parijs zien te halen. Klinkt bekend? BNN laat zich inspireren door D-Day en dwingt twintigers tot samenwerken.

De Langste Dag is een adventure-reality show. Uit de persmap: „In het Franse kustgebied wacht de kandidaten alleen geen gemeenschappelijke vijand, maar een loodzware strijd om eeuwige roem.”
De Langste Dag is een adventure-reality show. Uit de persmap: „In het Franse kustgebied wacht de kandidaten alleen geen gemeenschappelijke vijand, maar een loodzware strijd om eeuwige roem.” Foto BNN

Dit jaar is het zeventig jaar geleden dat tienduizenden Amerikaanse militairen de stranden van Normandië bestormden om de Duitsers te verdrijven: D-Day, 6 juni 1944. Het was de grootste militaire operatie ooit, die we vooral kennen van de gruizige zwart-wit foto’s waarop jonge soldaten als identieke grijze vlekken het strand optijgeren, veelal hun dood tegemoet.

De komende weken doet BNN deze cruciale en tragische dag dunnetjes over. In het adventure-reality programma De Langste Dag stuurt de omroep een bont gezelschap jongeren op dezelfde missie als de soldaten uit 1944. Het resultaat is veel kleurrijker en gezelliger dan de kille foto’s van toen, maar heeft daarnaast ook de serieuze intentie om jongeren bewust te maken van de vrijheid waarvoor hun leeftijdsgenoten destijds hebben gevochten. Bovendien kunnen ze ervaren hoe het is om onder druk samen te moeten werken.

In eerste instantie roept de serie echter vooral twijfel op: valt er met de jeugd van tegenwoordig überhaupt nog wel een oorlog te winnen? In de eerste aflevering melden de kandidaten zich bij de Generaal-Majoor de Ruyter van Steveninck Kazerne in Oirschot, waar zij een militaire training zullen ondergaan. De 20-jarige Angelique Bos verschijnt op hakjes. Kandidate Patricia Mokosi komt te laat, maar kan dit uitleggen: „Als ik een bus eerder zou pakken, was ik hier veel te vroeg en dan moest ik twee keer overstappen”. Een excuus waar de sergeant weinig mee kan.

De homoseksuele kandidaat Rowan Langedijk doorstaat de zware training zonder morren, maar wanneer de kandidaten een rugzak krijgen aangereikt en daarin slechts drie spullen uit hun grote rolkoffers mogen meenemen, is hij oprecht in de war. Sergeant Jansen moet hem uitleggen dat zijn concealer – „voor onder me ogen, anders zie ik er zo moe uit” – niet essentieel is. Vervolgens grijpt hij begripvol naar zijn gezichtscrème, „Ja, dat is wel echt nodig hè?” Sergeant Jansen vindt van niet.

Het is de tweede keer dat BNN zich laat inspireren door een historische militaire operatie. Twee jaar geleden was er De Slag om Arnhem, waarin de veldslag door een groep jongeren werd herbeleefd. Nieuw deze keer is het wedstrijdelement. De achttien kandidaten die door zware selectie in de eerste aflevering komen, worden in twee teams verdeeld, de parachutisten en infanteristen. Vanaf het moment dat zij in Normandië aankomen strijden zij tegen elkaar in een keiharde afvalrace naar Parijs. Het team dat met de meeste deelnemers in de Franse hoofdstad aankomt, wint.

Bij de term afvalrace dringt de associatie met een strenge jury of wegstemrondes zich op, bekend uit als The Voice of Holland of Expeditie Robinson. In dit geval wordt echter al snel duidelijk dat ‘afvallen’ vrij letterlijk moet worden genomen. De verse soldaten worden al snel overmand door hevige vermoeidheid. In één geval wordt iemand zelfs met een ambulance afgevoerd. Maar over het geheel genomen is het een jolige bedoeling. Kijkers kunnen zich afvragen of het wel gepast is om op deze wijze D-Day te herdenken. Maar juist die luchtigheid is belangrijk om jongeren van nu te raken, zegt Frederique Lempers, productieleider van De Langste Dag. „Het is inmiddels zeventig jaar geleden, en voor veel jongeren is zo’n historische gebeurtenis een ver van hun bed show. Op deze manier realiseren ze zich echt hoe het voor mensen van hun leeftijd moet zijn geweest.”

Haar collega, creative director Michiel van der Hoeven, benadrukt dat er ook momenten van bezinning zijn. „Zo dragen alle kandidaten bijvoorbeeld dogtags, naamplaatjes van echte soldaten die destijds hebben meegevochten. Soms wordt het spel even stilgelegd en wordt er verteld dat een van deze soldaten op die plek is gestorven.” Het is een treffende manier om alle kandidaten even flink wakker te schudden, vertelt kandidate Natasja Pijpstra. „Door alle inspanning was het soms moeilijk om je te realiseren dat het voor de soldaten vroeger echt een kwestie van leven en dood was, maar wanneer je de locatie even rustig in je opnam, zoals het Dakotavliegtuig vol kogelgaten, of de begraafplaats, dan kwam dat echt hard binnen.”

De makers zijn ervan overtuigd dat het programma een succes wordt. Ze zijn zelfs al aan het zoeken naar een nieuwe historische gebeurtenis om het komend jaar een programma van te maken. Na wat aandringen licht Van der Hoeven een tipje van de sluier op. „Misschien iets met de hongerwinter.” Hij herstelt zich meteen: „Niet opschrijven hoor! Dat is maar een grapje!”