Het oog en de kapstok in Belvédère

De gebogen lijn van een ouderwetse, houten kleerhanger. Vervolgens het haakje opzij verplaatst met de punt naar buiten: meer had kunstenaar Marc Mercuur niet nodig voor een subtiel kunstwerk, Ein geheten, Fries voor Eend (1995). Sinds 2004 is het te bewonderen in Museum Belvédère bij Heerenveen.

Met Ein is iets aan de hand. Meer specifiek: met het eendenoog. Op de website van het museum staat het werk oogloos afgebeeld. Maar volgens conservator Han Steenbruggen bezat de oorspronkelijke eend, in het atelier van Mercuur, als oog een spijker in de muur.

Onlangs ontdekte een museumbezoeker dat iemand in Museum Belvédère een oog met potlood had toegevoegd.

Dat klopt niet, want officieel bestaat Ein uit „hout en ijzer”; het grafiet van potlood hoort daar niet bij.

Conservator Steenbruggen ging op onderzoek uit en paste het aan: „Nu kijkt de eend inmiddels weer met een ijzeren oog.”

Kunsthistorisch gezien spreken we desondanks over drie versies van Ein: zonder oog, met potloodoog en ijzeren oog.