Een feestcafé zonder drank? Laat maar zitten

Het alcoholverbod voor jongeren is een extra klap voor discotheken op het platteland. Ze zoeken het nu in trouwerijen en alcoholvrije schuimparty’s.

Plattelandsdisco’s en feestcafés in kleine en middelgrote gemeenten missen „70 tot 80 procent omzet” doordat jongeren wegblijven. Dat zeggen verschillende ondernemers en adviseurs in de horeca. Vooral discotheken die in korte tijd hun inkomsten moeten maken, bijvoorbeeld op zaterdagavond, hebben het zwaar.

Vanaf dit jaar mogen alleen nog jongeren vanaf 18 jaar alcohol kopen en drinken. Het effect is dat jongeren onder die leeftijd „massaal wegblijven”, zoals de eigenaar van een discotheek omschrijft. Veel jongeren gaan nog meer thuis of in illegale drankketen drinken dan ze al deden.

Veel cafés en discotheken laten geen jongeren onder de 18 jaar meer toe. Ze zijn bang dat dat ze onvoldoende controle hebben als die toch drinken. De boetes voor het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 zijn hoog. Afgelopen vrijdag beboette de Brabantse gemeente Sint-Oedenrode nog drie cafés nog met elk 1.350 euro.

Andere cafés en discotheken laten jongeren nog wel toe. Ze waarschuwen hen geen alcohol te nuttigen of te kopen, en proberen hen met nieuwe ‘concepten’ zonder alcohol aan zich te binden, zoals met schuim- of verfparty’s, bijzondere cocktails en aantrekkelijke muziek. Zo wordt op het Vrijthof in Maastricht tijdens het carnaval voor jongeren van 16 en 17 jaar oud, die dit jaar „tussen wal en schip vallen”, een feesttent gebouwd, Club Nix.

De handhaving verschilt per gemeente. „Gemeenten zijn zoekende”, zegt directeur Wim van Dalen van het instituut voor alcoholbeleid STAP. In Brabant en Limburg zeggen veel gemeenten tijdens carnaval „geen heksenjacht” op jonge drinkers te openen. Ondernemers zijn „onzeker”, zegt Lennert Rietveld van horeca-adviesbureau Van Spronsen. „Veel ondernemers kijken de kat uit de boom. Ze wachten af. Als de handhaving niet heel streng is, zullen ze jongeren toch alcohol schenken. Want het is natuurlijk heel frustrerend als jij niet verkoopt, maar de concurrent wél. Dat is onder jongeren snel bekend en dan ben je snel een grote groep klanten kwijt.”

Het verbod op drinken door 18-minners komt voor veel discotheken als extra klap in een toch al „heel lastige branche”, zegt uitgever Jacco Bijlsma van vakblad Nightlife. „Vroeger was de discotheek de enige plaats waar je andere mensen kon ontmoeten. Dat is veranderd. Het aantal discotheken is de afgelopen tien jaar gedaald van achthonderd naar honderdvijftig.”

Het alcoholverbod versterkt de leegloop van discotheken, zegt ook Roel Akkermans van horeca-adviesbureau Lenting. „Vroeger hadden jongeren een bijbaantje om elke week naar de discotheek te gaan. Tegenwoordig willen ze met hun geld een smartphone kopen. En af en toe gaan ze naar een festival.” Volgens Akkermans is de trend dat discotheken minder vaak open zijn, en zich specialiseren in bijvoorbeeld bedrijfsfeesten en trouwerijen.