NASA-satelliet ontdekt 715 nieuwe planeten

None

Het aantal bekende planeten in het heelal is in één keer bijna verdubbeld. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakte gisteravond 715 nieuw planeten bekend. Daarmee komt de teller boven de 1.700 te staan. De eerste planeet buiten ons eigen zonnestelsel werd in 1995 ontdekt.

De meeste van de nieuwkomers zijn kleiner dan Neptunus (3,5 keer de omvang van de aarde). Dat bevestigt het vermoeden dat kleine planeten over het algemeen in de meerderheid zijn. Vier nieuw gevonden planeten bevinden zich in de ‘bewoonbare zone’. Op deze kritieke afstand van de ster is het bestaan van vloeibaar water, en dus leven, in principe mogelijk. Of de planeten gasplaneten zijn of rotsachtig, is onbekend bekend. Alle nieuw gevonden planeten draaien met een of meer andere planeten om een ster.

De planeten zijn gevonden door de satelliet Kepler. Vanaf 2009 staarde deze ruimtetelescoop vier jaar lang onafgebroken naar 150.000 sterren tegelijk en registreerde hun helderheid. Uit variaties in die helderheid kon worden afgeleid of een of meerdere planeten voor de ster langs bewegen.

De huidige planetenvangst is gedaan met de helft van de beschikbare meetgegevens van Kepler, die vorig jaar door mechanische problemen ophield met observaties.

• Lucas Ellerbroek