Zwolle is niet tegen Volkswagen

Volkswagen wil vrachtwagenmaker Scania in zijn geheel overnemen. Dat stuit op verzet van kleine aandeelhouders. Maar de Scania-fabriek in Zwolle ziet geen probleem, „zolang we flexibel blijven.”

Rijen vrachtwagens van Scania bij de fabriek in Zwolle. Volkswagen wil het bedrijf volledig overnemen.
Rijen vrachtwagens van Scania bij de fabriek in Zwolle. Volkswagen wil het bedrijf volledig overnemen. Foto ANP

De mannen in gele jasjes die het fabrieksterrein in Zwolle verlaten, hebben er een langere dienst op zitten. Vanochtend om zes uur begonnen, om vier uur ’s middags naar huis. Normaal wisselen de ploegen bij de Scania-fabriek al om twee uur ‘s middags, zij moesten iets langer door.

Allen hebben ze het gehoord.

Het nieuws? Volkswagen biedt 6,7 miljard euro om de resterende aandelen van vrachtwagenmaker Scania (wereldwijd circa 39.000 werknemers) over te nemen. Nu al heeft Volkswagen ruim 62 procent van de aandelen van het Zweedse bedrijf in handen.

Door Scania volledig over te nemen, hoopt het Duitse Volkswagen (197 miljard euro omzet over 2013, 570.000 werknemers) te concurreren met de trucks van Volvo en Daimler. VW heeft namelijk ook al een meerderheidsbelang in de Duitse vrachtwagenmaker MAN. Gezamenlijk zijn Scania en MAN groter dan de vrachtwagentak van Volvo, schrijft financieel persbureau Bloomberg. Volvo is nu één van de grootste truckproducenten ter wereld.

Een officiële mededeling is in Zwolle over het bod van Volkswagen nog niet gedaan, zeggen de mannen in gele jasjes. En dat komt waarschijnlijk doordat de minderheidsaandeelhouders van Scania (nog) niet allemaal akkoord zijn. Het pensioenfonds van het bedrijf, dat 0,8 procent aandelen in Scania bezit, heeft bijvoorbeeld tegen Bloomberg gezegd dat er een grote kans is dat ze niet met het bod instemmen. Ze willen eerst weten of er geen sprake is van belangenverstrengeling als Scania en MAN onder de vlag van Volkswagen gaan opereren.

Volkswagen zet het bod pas door als het 90 procent van de aandelen in handen heeft – dan kan het volgens Zweedse wetgeving de resterende aandeelhouders dwingen hun aandelen af te staan.

In Zwolle zijn ze minder huiverig voor een overname door de Duitse automaker. En evenmin bang dat er daardoor banen zullen verdwijnen. De fabriek maakt zo’n 60 procent van de vrachtwagens van Scania.

„Er is geen aanleiding ongerust te zijn”, zegt Pieter Burema, lid van de ondernemingsraad van de Scania-fabriek. „Zolang we flexibel blijven.”

Hij doelt daarmee op de vele flexwerkers die in Zwolle werken. Van de circa 1.500 werknemers heeft ongeveer 30 procent van de mensen een flexcontract. Zakt de vraag naar de Zweedse vrachtwagens in, dan kan het bedrijf gemakkelijk van haar teveel aan personeelsleden af.

De afgelopen maanden is gebleken dat de fabriek flexibel kan werken. Dit jaar is de Europese regelgeving omtrent uitstoot strenger geworden. Daarom wilden veel mensen vóór het einde van 2013 nog een wagen van Scania die niet aan die strenge eisen hoefde te voldoen. Nu is die vraag weer gedaald en de productie verlaagd, en de extra mensen zijn naar huis.

„Blijven Scania en MAN twee aparte merken binnen Volkswagen, dan is er niets aan de hand” , zegt een manager die al 25 jaar bij het bedrijf werkt, en niet met zijn naam in de krant wil. („Dat doen we hier niet.”) Eventuele samenvoeging zou wel voor problemen (lees: bezuinigingen) kunnen zorgen, vreest hij.

Scania heeft naast een fabriek in Zwolle ook nog productielocaties in Brazilië, Frankrijk, Rusland, Argentinië en thuisland Zweden. De samenwerking tussen Scania en MAN moet het bedrijf op de lange termijn 650 miljoen euro gaan opleveren, schrijft Volkswagen in een persbericht. MAN draait een omzet van ongeveer 15,8 miljard euro en heeft circa 54.000 werknemers.

In Zwolle maakt het ze niet zoveel uit. „Ik heb het gelezen ja”, zegt een werknemer die op zijn fietst stapt, oordopjes in, sigaret aan. „Maar nu ga ik naar huis.”