Jij lekker op reis, je auto verhuurd

Elke week kiest nrc.next een start-up met potentie. Deze week: gratis je auto achterlaten op Schiphol.

Wat is het idee?

Start-up ParkFlyRent van ondernemer Niels de Greef wil een oplossing zijn voor twee problemen. Eén: het dure parkeren op het vliegveld. En twee: de hoge kosten van een huurauto. Zie het als een soort Airbnb, maar dan voor auto’s. Als je op vakantie gaat, kun je je auto gratis achterlaten bij ParkFlyRent op Schiphol. In de tijd dat je wegbent, verhuurt het bedrijf je bak. Als je weer terugkomt, staat hij gewassen voor je klaar – en deel je ook nog eens in de huuropbrengst. Auto’s aanmelden of boeken, het kan allemaal online.

Waarom kan dit gaan werken?

Als je een week op vakantie gaat, ben je zo 70 euro kwijt aan parkeertarieven op Schiphol. Nu kun je geld verdienen met je auto, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Omdat hij ook nog is verzekerd (voor aanschafwaarde), hoef je niet bang te zijn voor malloten in je bak. Als die er al tussendoor glippen, want ParkFlyRent stelt hoge eisen aan verhuurders – ze hebben zelfs zo’n apparaat dat identiteitsbewijzen op echtheid test.

Wat is het doel?

ParkFlyRent zit nu in een testfase, met slechts een handjevol klanten per dag. 17 maart is de definitieve lancering. Tegen de zomer moet het bedrijf op veertig klanten per dag zitten om quitte te spelen (er is volgens De Greef „minder dan een half miljoen” geïnvesteerd). En dan? Uitbreiden. Naar Eindhoven eerst, en binnen vier jaar naar 17 andere vliegvelden in Europa.

Waarom heeft niemand anders dit bedacht?

Nou, technisch gezien is dat niet zo. In de VS zijn al twee concurrenten: FlightCar (3 vestigingen) was net iets eerder en RelayRides (1) later. Onafhankelijk van ParkFlyRent ontstaan en beide ook nét gelanceerd. In Europa is het bedrijf van Niels de Greef vooralsnog alleen. Het idee kwam toen hij met zijn vriendin naar Sardinië ging en meer moest betalen voor het parkeren van zijn auto dan voor die hele vlucht. Dan gaat bij ondernemers een lampje branden.

Wat moet er niet gebeuren?

Concurrentie is altijd spannend. Marktleider blijven, en anderen te snel af zijn.