Omzet bioplastics valt Corbion tegen

„Thuis heb je ook wel eens een klusje waarvan je denkt dat het een uur duurt en dat uiteindelijk twee uur in beslag neemt.” Topman Gerard Hoetmer van biotechbedrijf Corbion zegt het om duidelijk te maken dat hij „totaal niet bezorgd” is over de traagheid waarmee zijn bedrijf contracten over bioplastics afsluit.

Corbion – de voormalige CSM (Centrale Suiker Maatschappij) – is sinds vorig jaar uitsluitend nog een biotechbedrijf. In de loop van de jaren verkocht het oorspronkelijke voedingsmiddelenbedrijf zijn suiker-, snoep- en bakkerijdivisie, waarna een bedrijf overbleef met twee pijlers: voedingsingrediënten, met name voor de bakkerij- en vleessector, en bioplastics, die tal van toepassingen kennen. Zoals botschroeven, die bij een operatie in een bot worden geplaatst en in het lichaam oplossen, koffiecapsules of verpakkingen voor groenten en fruit.

Voor die laatste tak wil Corbion samenwerkingsverbanden aangaan. En dat gaat dus langzamer dan verwacht, zo liet het bedrijf vanochtend bij de bekendmaking van de jaarcijfers weten. Maar, zo stelde Hoetmer vast: „We zijn pas twee maanden onderweg in 2014. Het is een kwestie van tijd.” Desondanks leverde bioplastics slechts een kleine bijdrage aan de totale omzet van de biochemicals. Op de vraag of Corbion overweegt de bioplastics van de hand te doen, reageerde hij fel: „Geen sprake van.”

Over heel 2013 kwam de omzet van Corbion uit op 743,6 miljoen euro, een daling van 1,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst (exclusief eenmalige kosten) nam licht toe, van 99 miljoen in 2012 tot 99,2 miljoen euro in 2013. „Exclusief negatieve valuta-effecten zou [de winst, red.] zijn toegenomen tot 104 miljoen euro”, schrijft Corbion in zijn jaarcijferrapport. Daarbij kwam ook nog het aanhoudend lage consumentenvertrouwen.

Met name op het gebied van voedingsingrediënten, waarmee Corbion vooral actief is in de Verenigde Staten, daalde de vraag – bijvoorbeeld doordat de Amerikaanse consumptie van bakkerijproducten afneemt. De voedingsingrediënten leverden Corbion vorig jaar een omzet van 566 miljoen euro, bijna 14 miljoen minder dan het jaar ervoor. De vraag naar biochemicals nam sterk toe, maar de omzet steeg slechts van 174 miljoen euro naar 178 miljoen. Dat kwam door de lagere verkoopprijzen.

De jaarcijferpresentatie ging echter vooral over het vertrek van bestuursvoorzitter Hoetmer en financieel directeur Koos Kramer. Hoetmer is er altijd open over geweest, bracht hij in herinnering. „Ik heb altijd gezegd dat ik voor mijn 60ste weg zou gaan. Dat heb ik mijn familie beloofd.” Hij is nu 57. En Kramer? Die wilde na acht jaar wel eens wat anders. Met pensioen gaat hij in elk geval nog niet, zei Kramer. Maar wat hij wel gaat doen, dat weet hij nog niet.