Niet alleen vijf sterren, ook een halve maan

In een nieuw hotel in Kuala Lumpur liggen bidkleedjes, je vindt er de richting van Mekka en natuurlijk de koran // Een hotel halal proof maken is meer dan alleen het ontbijt zonder spek serveren

Illustratie Thinkstock

Niets bijzonders: het zoveelste enorme hotel in Kuala Lumpur doemt op. Een gigantische entreehal met glimmend marmer verwelkomt de gasten. Maar wie verder dan zijn neus kijkt, ziet dat het Grand BlueWave Hotel Shah Alam zich onderscheidt van het gemiddelde luxe hotel in de stad. Op alle kamers staat de ‘qibla’ ofwel de bidrichting naar het heiligdom Kaäba in Mekka gemarkeerd. Er is een speciale gebedsruimte voor vrouwen. Het BlueWave heeft oog voor de moslimreiziger.

‘Halalhotels’ zoals het BlueWave maken furore. Met name in Azië en het Midden-Oosten duiken ze op: hotels die mikken op een moslimpubliek. Wat bieden ze de moslimreiziger precies? En is het een kwestie van tijd, voordat Nederlandse hotels overstag gaan?

De ambitie van HalalTrip, eind vorig jaar gelanceerd, is niet mals. De site wil de TripAdvisor – dé reizigerswebsite met beoordelingen van reizigers zelf – voor de moslimtoerist worden. Waarom ook niet als je bedenkt dat een klein kwart van de wereldbevolking moslim is. Met ook nog eens een zeer gunstige demografische opbouw, ofwel: de moslimbevolking is relatief jong. En ze houden de hand niet op de knip. Volgens Dany Bolduc, directeur van HalalTrip, besteedden moslimtoeristen in 2011 126 miljard dollar. Dat zou goed zijn voor ruim 12 procent van het totaal aan uitgaven van toeristen. De schatting is dat moslims rond 2020 zo’n 200 miljard dollar spenderen in de toeristische sector. Een niche van formaat dus.

Spa speciaal voor vrouwen

In de westerse hotelwereld begint dat besef langzaam door te dringen. De luxe hotelketen Kempinski, niet in Nederland, wel onder meer tien stuks in Duitsland, past zich bewust aan aan de behoeften van welgestelde klanten uit de Arabische wereld. In hotel Vier Jahreszeiten Kempinski in München is een aparte gebedsruimte, het Kempinski in Genève beschikt over een spa speciaal voor vrouwen. De high-end Ritz-Carlton’s in de Verenigde Staten hebben in hun marketing sinds kort ook oog voor de wensen van de moslimgast.

Halalhype

Het zijn logischerwijs vooral de hotels in Azië en het Midden-Oosten die de potentie in volle omvang zien. De ‘halalhype’ breidt zich daar uit van de voedselindustrie en bankensector naar het toerisme. Daar komt bij dat de investeringen die gepaard gaan met het halal proof maken van een hotel niet uit de klauwen hoeven te lopen. Aparte gebedsruimten of een zwembad alleen voor vrouwen: dat kan in de kosten lopen. Maar Bolduc wijst op kleine stappen die ook bijdragen aan halalvriendelijkheid. „Een gebaar richting moslims is om de alcohol uit de koelkastjes op de kamer te verwijderen. De beschikbaarheid van een gebedskleed, gebedstijden en de gebedsrichting is ook verwaarloosbaar in de kosten. Als een hotel geen halalvoedsel serveert, moet de hotelstaf de gast in ieder geval kunnen vertellen waar het dichtstbijzijnde halalrestaurant is.”

Grootste moskee om de hoek

Voor het Grand BlueWave Hotel Shah Alam was het een logische stap om halalvriendelijke faciliteiten aan te bieden: zo’n 40 procent van hun clientèle bestaat uit moslims. Niet gek met de grootste moskee in Zuidoost-Azië op loopafstand. Los van deze specifieke regionale omstandigheden, benadrukt ook marketingmanager Achiek Sidek dat het moslimtoerisme een omvangrijke markt is die rap groeit. Patrick Fiat, algemeen directeur van Royal Plaza on Scotts in Singapore, onderschrijft dit en zegt eveneens oog te hebben voor de halalbewuste reiziger.

Wat maakt dat beide hotels volgens HalalTrip het predicaat halalvriendelijk verdienen? Menig niet-moslim associeert halal vooral met ‘voedsel’. Concreet gezien: geen varkensvlees en geen alcohol. Voor een hotel betekent halal dan bijvoorbeeld dat er geen bacon bij de scrambled eggs wordt geserveerd en alcohol niet voorhanden is. Maar het woord halal omvat meer dan voedselvoorschriften. Halal is wat in religieuze zin is toegestaan en dus rein ofwel goed is voor een moslim. Een hotel dat als halalvriendelijk te boek wil staan, gaat verder dan het ‘doorsnee’ aanbieden van een halalontbijtbuffet.

Bij het BlueWave Hotel is de zeventiende etage, de zogeheten Ladies Floor. puur voor vrouwen. Zij kunnen op gezette tijden gebruikmaken van het indoor zwembad en de fitnessruimte, gegarandeerd zonder mannen. Ook is er een speciale gebedsruimte bestemd voor vrouwen. In alle 341 kamers van het hotel is een schema met gebedstijden, bidrichting en bidet in de badkamer. De gast kan een koran bij de receptie krijgen. Alle restaurants serveren halalvoedsel.

Net als bij het BlueWave Hotel zijn alle kamers van hotel Royal Plaza – 511 in totaal – halalvriendelijk. De koran behoort tot de standaarduitrusting van een kamer, net als de markering van de bidrichting naar Mekka. Op verzoek kan een gast een gebedskleed en gebedstijden krijgen. Halalvoedsel is de norm.

Geen Hollandse halalhotels

Nederland heeft de moslimreiziger nog niet in het vizier. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kent geen hotels die „uitsluitend halal zijn ingericht, inclusief een algeheel verbod op alcohol”. Het hoogst haalbare in termen van halalvriendelijkheid in het Nederlandse hotelwezen? Joris Prinssen, woordvoerder van KHN, vermoedt dat het halalvoedsel is, met dien verstande dat gasten wel van tevoren moeten vragen of een hotel er rekening mee kan houden.

Toch lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat de toeristische sector in Nederland zijn halalvriendelijkheid gaat opschroeven. Het moslimtoerisme is als een onontgonnen goudmijn. Zodra Nederlandse hotelketens hier meer lucht en kennis van krijgen, gaat die goudmijn ongetwijfeld worden aangeboord. Of speelt er meer dan alleen onwetendheid? Onbekendheid is zeker een factor, meent HalalTrip-directeur Dany Bolduc. Maar hij sluit niet uit dat een deel van de westerse hotels wordt geremd door islamofobie. Het is afwachten of de huiver voor enige associatie met de islam het wint van het zicht op een nieuwe inkomstenbron.