Nederlandse app wil orde scheppen in Twitters ‘Trending Topics-chaos’

Het klinkt veelbelovend. Current.ly, een nieuwe app van twee Nederlanders appontwikkelaars, moet ‘orde brengen in de Twitterchaos’. De app is sinds gisteren in de App Store te vinden en nu al besproken op de bekende Amerikaanse techsite TechCrunch. We spraken met medeoprichter Zlatan Menkovic over hun doel en het bijzondere selectiemiddel.

Foto Current.ly

Het klinkt veelbelovend. Current.ly, een nieuwe app van twee Nederlandse appontwikkelaars, moet ‘orde brengen in de Twitterchaos’. De app is sinds gisteren in de App Store te vinden en nu al besproken op de bekende Amerikaanse techsite TechCrunch. We spraken met medeoprichter Zlatan Menkovic over hun doel en het bijzondere selectiemiddel.

De app zelf werkt vrij simpel. Bij het openen van de applicatie zie je een scherm met het meest actuele ‘Trending Topic’ op Twitter. Hiervoor gebruiken ze hun zelfgebouwde algoritme. Vervolgens kunnen je binnen het onderwerp scrollen door de laatste tweets.

Hoe ontstond het idee voor Current.ly?

“Wij (Menkovic en partner Nico Schoonderwoerd, red.) zijn twee jaar geleden begonnen met PeerReach, een dienst die de chaos in sociale media wil vertalen naar heldere overzichten. Deze dienst heeft in de afgelopen twee jaar 150 miljoen Twitteraccounts geïndexeerd op basis van onder andere onderwerp, persoon, beroep en in hoeverre hij of zij autoriteit heeft op een bepaald gebied.

Hoe werkt jullie algoritme?

“In onze database staan 150 miljoen Twitterprofielen met demografische gegevens. Die gebruiken we bij het selecteren van het belangrijkste nieuws. Daarbij letten we op onderwerpen, wie hierover schrijven (zijn het politici, sporters, journalisten, beroemdheden?) en hoe oud ze zijn. Op die manier proberen we een goede mix te maken.”

Om een voorbeeld te geven: tijdens de Olympische Spelen werden er tijdens een schaatsdag misschien 50.000 tweets gestuurd met #TeamNL. Een gewone consument heeft geen zin en tijd om die allemaal te gaan lezen. Ons algoritme haalt de belangrijkste tweets eruit, zodat bijvoorbeeld in ieder geval Sven Kramer erin staat.”

Dat doet Twitter toch ook, waar zit het verschil dan in?

“Twitter kijkt bij het selecteren van zogenaamde ‘Top Tweets’ vooral naar volume. Wij proberen een meer gebalanceerde weergave te geven. Stel: wij weten dat een groep van 100.000 mensen geïnteresseerd is in politiek en zij twitteren over Weekers, dan zien wij dat dat een actueel onderwerp is. Daarnaast is Twitter nog altijd niet helemaal in staat om te filteren op woorden als ‘goedemorgen’ of ‘verjaardag’. Dat kan dus een vertekend beeld weergeven.”

Boven de trending topics van Twitter, onder die van Current.ly. Afbeelding NRC

Wat is jullie verdienmodel?

“Op dit moment is ons verdienmodel de samenwerking met zakelijke partners. Zo maakt BuzzCapture (bedrijf dat sociale media volgt) gebruik van onze dienst. Maar we zijn ook gesprek met diverse andere bedrijven die mogelijk gebruik kunnen maken van onze dienst. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een nieuwsorganisatie.”

Een typische app voor Twitter zelf

Twitter heeft al langer problemen met het bereiken van een grotere groep mensen. In de afgelopen maanden heeft Twitter met grote en kleine veranderingen in hun applicaties en website geprobeerd om meer gebruikers naar het medium te trekken. Dat is nog altijd niet gelukt. In het laatste kwartaal van 2013, het eerste kwartaal dat het microblog beursgenoteerd was, steeg het aantal gebruikers nauwelijks.

Facebook, dat zelf ook al enige tijd worstelt met het aantrekken van vooral jongeren, besloot de content van hun site op een compleet andere manier weer te geven. Ze bedachten ‘Paper’, een app die erop gericht is de meest waardevolle en relevante content te tonen. Het zou zomaar kunnen zijn dat Twitter ook met een dergelijke app wil komen. Of ze daarvoor naar Current.ly zullen kijken of wellicht zouden willen kopen is gissen. Wat vaststaat is dat de app een goede poging doet om tweets op een relevante en actuele manier weer te geven.