Schultz verlaagt snelheid op A10 en A13 naar 80 kilometer per uur

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie en op de A10-west bij Amsterdam gaat vanaf 29 maart terug naar 80 kilometer per uur. Nu mag daar nog 100 worden gereden. Dat schrijft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) vandaag in een brief aan de Kamer.

Eerder bepaalden rechters in Rotterdam en Amsterdam dat Schultz de verhoging van de maximumsnelheid naar 100 moest heroverwegen. De rechtszaken waren aangespannen door de gemeenten, bewoners en Milieudefensie, die vrezen voor groei van gezondheidsproblemen.

Schultz heeft Rijkswaterstaat opnieuw een analyse laten uitvoeren. Bij Rotterdam blijft de vervuiling binnen de normen, schrijft Schultz. Maar de minister grijpt „uit voorzorg” toch in omdat de luchtvervuiling in 2015 maar net onder de wettelijke norm blijft. Schultz heeft haar hoop gevestigd op de opening van het nieuwe deel van de A4 tussen Delft en Schiedam, begin 2016. Dat zorgt naar verwachting voor minder verkeer op de A13, zodat de snelheid dan opnieuw omhoog kan.

Ook op de A10 bij Amsterdam blijft de vervuiling binnen de normen, op één plek na waar aan beide zijden van de snelweg een flat staat. Daar hoopt de verontreinigde lucht zich op bij de onderste verdiepingen. De snelheidsverhogingen op de A12 bij Den Haag, de A2 door Maastricht en de A28 bij Zeist blijven intact. Die situaties zouden niet vergelijkbaar zijn met de A13 en de A10.

Sinds september 2012 is de nieuwe maximumsnelheid 130. Dat betekent: altijd 130, tenzij anders staat aangegeven. Ook op andere wegen ging de snelheid omhoog, bijvoorbeeld naar 100 kilometer. De hogere snelheid sluit aan bij de ‘beleving’ van de automobilist, vindt Schultz. Haar uitgangspunt: harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet.