Daling van postmarkt zet in hoog tempo door

De neergang van de Nederlandse postmarkt zet onverminderd door. Bestuursvoorzitter Herna Verhagen van marktleider PostNL moest vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2013 erkennen dat het aantal bezorgde poststukken vorig jaar nog veel harder was gedaald dan eerder verwacht: met 11,9 procent tot 3 miljard stukken. Deze ontwikkeling maakt Verhagens verwachting voor de nabije toekomst somberder dan voorheen. Het voormalige staatsbedrijf houdt rekening met een krimp op de postmarkt van 9 tot 12 procent per jaar. In dat tempo zal het aantal poststukken over tien jaar tot onder het miljard zijn gezakt – en over drie decennia tot onder de 100 miljoen.

Zover is het nog niet, maar PostNL probeert van alles te verzinnen om de inkomstenderving te compenseren – op Nederlandse poststukken daalde de omzet vorig jaar met bijna 5 procent tot 2,16 miljard euro. Het concern wil in de komende jaren nog eens 75 miljoen euro gaan bezuinigen op vaste kosten en de prijs van poststukken verhogen. Bij de kostenbesparingen zullen in principe geen extra ontslagen vallen.

Toch ziet ook PostNL in het digitale tijdperk een groeimarkt: de bezorging van kleine pakketjes, gerelateerd aan winkelen op internet. De zogenoemde afdeling parcels haalde vorig jaar een omzet van 803 miljoen euro, 10 procent méér dan in 2012. Het volume steeg met 6,7 procent.

Beleggers reageerden geschrokken op de resultaten en vooruitzichten van het postbedrijf. De koers van het aandeel PostNL daalde vanochtend met 20 procent.