Aardbeving van kletterende beats bij effectieve Avicii

Alles heeft een golfbeweging bij het optreden van Avicii. Het gejuich van het publiek in de Ziggo Domme rolt van de balkons over de zaal, terwijl de kletterende beats als golven aanzwellen en afnemen. Avicii zelf ondertussen lijkt zich in het midden van een vulkaanuitbarsting te bevinden; op het hoge podium, omgeven door projecties van kolkende lava.

De Zweedse Avicii stond dit weekend twee keer in een uitverkocht Ziggo Dome, Amsterdam. Avicii (24) is bekend van remixen, zoals van Madonna’s Girls Gone Wild, en van eigen nummers waarin hij zanglijnen van gastzangers (Aloe Blacc) combineert met extreem schrille elektronicascheuten, bijvoorbeeld in het liedje Wake Me Up. Het maakte hem een wereldster.

Zaterdagavond creëerde hij een onafgebroken mix van eigen nummers en citaten uit andermans tracks. Bij dj’s draait het tegenwoordig om het uitwisselen van samples: Avicii verwerkt de stem van, zeg, Leona Lewis in een nummer; het resultaat daarvan wordt gebruikt door een volgende dj voor een liedje. En zo groeit het verder, tot een dansbaar ‘Gesamtkunstwerk’.

De bewerking van Diamonds (bekend van Rihanna) die Avicii zaterdag liet horen, was geslaagd: de oorspronkelijke lichtvoetige muziek was vervangen door een geknor als van boze varkens. Meestal ging het bij de jongensachtige Avicii, die zich afgezien van een dankwoord, niet liet horen, vooral om het ritme. De climax van een track werd aangekondigd door vuurexplosies op de rand van het podium en een kortdurende aardbeving van kletterbeats. Het publiek hing over de balustrades, in vervoering. Avicii is niet subtiel, wel effectief.