Het modehuis moet sluiten: het imago zat in de weg

Het einde van 125 jaar Maison de Bonneterie. Werknemer Renate Doerahman (59) kan het nog steeds niet geloven. Vrijdagochtend werd ze samen met haar 99 collega’s van de modehuisketen bijeengeroepen. Toen ze de familie Collant en Cohen – nog steeds de eigenaren van het familiebedrijf – in de lift zag staan, had ze al het vermoeden dat er slecht nieuws was. „Maar zó slecht? Dat had niemand zien aankomen.”

Het luxemodehuis, dat eerst een chique warenhuis was en nu nog uitsluitend (dure merk)kleding verkoopt, maakte vrijdag bekend dat het deze zomer de winkels in Den Haag en Amsterdam sluit. Ook de webwinkel van de keten houdt er mee op. Alle werknemers verliezen daardoor hun baan. De outletstore in Heemstede blijft voorlopig nog open, maar het merk Maison de Bonneterie verdwijnt.

Met dikke ogen van het huilen – „bijna iedereen moest huilen vanmorgen”– probeert Doerahman haar klanten zo goed mogelijk te helpen. Want dat is waar de Bonneterie volgens haar al sinds 1889 voor staat: „Mooie producten en een uitstekende service.”

Volgens algemeen directeur Patrick van der Borden daalt de omzet van het bedrijf, dat geen financiële resultaten bekendmaakt, al sinds de economische crisis uitbrak. In 2011 sloot het modehuis al een winkel in Laren.

Vorig jaar sloeg het bedrijf met de komst van een nieuw managementteam een nieuwe weg in: Maison de Bonneterie wilde moderner worden. Er kwam onder meer een webshop. Het merk, dat bekend stond als ‘oud chique’, moest meer jonge mensen aantrekken.

Dat is, volgens Van der Borden, deels gelukt. „Maar we zijn nooit helemaal van het imago afgekomen.”

Samen met de aandeelhouders en de familie besloot hij drie weken geleden om de winkels te sluiten voordat het bedrijf failliet zou gaan. „We willen het op een verantwoorde manier afsluiten, zonder de controle te verliezen.” Hun werknemers spelen daarbij een belangrijke rol, want „die zijn deel van de familie geworden”. Voor Renate Doerahman komt de klap daarom zo hard aan. Over twee weken zou ze vieren dat ze vijfentwintig jaar bij de Bonneterie werkt. „Ik telde de dagen af tot het feestje. Maar nu valt er niets meer te vieren.”

Foto´s David van Dam

Correctie (24 februari 2014): In een eerdere versie van dit artikel werd algemeen directeur Patrick van der Borden per abuis Edwin de Boer genoemd. Edwin Boer (niet De Boer) was Van der Bordens voorganger.