Autofabrikant Tesla lijdt opnieuw verlies, maar blijft populair op beurs

De verlieslijdende fabrikant van elektrische auto’s Tesla Motors leed vorig jaar weer verlies. Maar op de beurs is het bedrijf miljarden waard.

Kent u de autofabrikant Fiat? Domme vraag. Natuurlijk. Het is niet alleen bekend van het gelijknamige merk, maar tot het Fiat-concern behoren ook merken als Alfa Romeo, Lancia en het exclusieve auto’s van Ferrari en Maserati. Van deze laatste Italiaanse sportwagen werden er afgelopen januari 32 stuks verkocht in Nederland.

Maar kent u het bedrijf Tesla Motors ook? Dit Amerikaanse bedrijf bouwt elektrische auto’s. Niet van die kleine, geinig wagentjes, maar exclusieve, luxe afgewerkte auto’s op batterijen. In de eerste maand van dit jaar verkocht het bedrijf in Nederland zeven exemplaren van haar enige model, de Tesla Model S.

Tesla Motors is een relatief klein bedrijf, dat vorig jaar ruim 22.000 auto’s verkocht. De omzet over 2013 kwam uit op dik 2 miljard dollar (1,5 miljard euro), waarbij het bedrijf een verlies leed van 74 miljoen dollar. Dat is niet verassend. Het bedrijf heeft sinds de beursgang in 2010 nog nooit winst gemaakt. Toch is de koers van het aandeel sinds de introductie in 2010 geëxplodeerd. De eerste handelsdag in 2010 werd afgesloten met een koers van 23,89 dollar. Inmiddels staat de koers van het aandeel op bijna 210 dollar. De beurswaarde van Tesla komt daarbij uit op 25,7 miljard dollar. Ter vergelijking: Fiat, dat over 2013 een winst van 2,67 miljard dollar maakte op een omzet van 86,6 miljard dollar, is op de beurs 9,5 miljard dollar waard. Waar komt die beurswaarde van Tesla Motors vandaan?

De mooie toekomst die het bedrijf tegemoet gaat, zeggen sommige analisten. Bij de presentatie van de jaarcijfers deze week zei Tesla-topman Elon Musk dat het bedrijf de komende tijd flink wil groeien. Dit jaar wil Tesla 35.000 auto’s verkopen. Om de productie verder op te kunnen schroeven is meer productiecapaciteit nodig, vooral van de batterijen waarop de Tesla’s rijden. Topman Musk opperde het idee om nieuwe aandelen uit te geven, om de opbrengst in meer productiecapaciteit te steken. Deze ambities doen het goed bij beleggers. De koers ging opnieuw omhoog.

Maar andere analisten noemen de koers en beurswaarde van Tesla Motors een zeepbel. Tegen persbureau Bloomberg wezen internationale analisten deze week op de beperkingen die Tesla vooralsnog heeft. Het bedrijf heeft op dit moment slechts één model, dat met een prijs van circa 70.000 dollar vrij duur is. Daarmee zal het nooit een auto voor de massa worden.

Volgens belegger en analist Cees Smit van Today’s Group is het „een fantasie-aandeel”. „Het zijn mooie auto’s en het kan zijn dat er in de toekomst meer elektrisch zal worden gereden. Maar de waardering die het bedrijf nu heeft, zal er nooit uitkomen.”

Eén van de graadmeters om naar de waarde van een bedrijf is de koers- winstverhouding van een bedrijf. Bij Tesla is dat moeilijk omdat het bedrijf nog nooit winst heeft gemaakt. Maar op basis van de winstverwachtingen heeft Tesla een zogeheten verwachte koerswinstratio van 119. Terwijl een autofabrikant als General Motors een ratio heeft van ruim 9. Het betekent dat beleggers bij Tesla een flinke groei verwachten van de winst per aandeel en daarom nu bereid zijn veel voor het aandeel Tesla te betalen.

Maar Smit ziet paralellen met Apple. „Ook daar is de fantasie dat iedereen een iPhone zou kopen, uiteindelijk uit koers gegaan. Het wachten is op een correctie van Tesla.”