Scumbash in Rotterdam, Barbie en De Show van Gijs+Emmy

We hebben dit weekend maar verdeeld in ‘meer voor mannen’ en ‘waar vrouwen van houden’: zo kun je naar rock-‘n-rollfestival Scumbash in Rotterdam en naar Barbie in Amsterdam. Bankhangers die naar buiten willen: er is hoop met 12 Years a Slave. Of anders blijf je lekker binnen voor een worstel- of oliedrama.

Ouderwetse scheer- en knipbeurten bij de Rotterdamse barbiers van Schorem. Dit weekend organiseren ze hun eigen rock-'n-rollfestival in de Van Nellefabriek.
Ouderwetse scheer- en knipbeurten bij de Rotterdamse barbiers van Schorem. Dit weekend organiseren ze hun eigen rock-'n-rollfestival in de Van Nellefabriek. Screenshot Youtube.com

We hebben dit weekend maar verdeeld in ‘meer voor mannen’ en ‘waar vrouwen van houden’: zo kun je naar rock-’n-rollfestival Scumbash in Rotterdam en naar Barbie in Amsterdam. Bankhangers die naar buiten willen: er is hoop met 12 Years a Slave. Of anders blijf je lekker binnen voor een worstel- of oliedrama.

FESTIVAL // Scumbash

zaterdag 22 februari, Van Nellefabriek, Rotterdam, kaarten 30 euro (excl. servicekosten)

Dat we voor vuige rock-’n-roll-kapsels terecht konden bij de barbiermannen van Schorem in Rotterdam wisten we al, maar nu hebben ze ook hun eigen festival georganiseerd: Scumbash. Aanstaande zaterdag nemen de muziek, tattoo’s, baarden en retro-hairdo’s de Van Nellefabriek over. Uiteraard kan een knip- of scheerbeurt bij Schorem ter plekke geregeld worden. Of, zoals de mannen het zelf adverteren: ‘één barbierszaak, 18 bands, drie podia’, dat is “one day of pure goddamn rock and roll”.

Optredende artiesten zijn o.a. Peter Pan Speedrock, Batmobile, Elle Bandita, Blue Grass Boogiemen, The Deaf, Small Time Crooks, U.K. Subs en Discharge. The Toy Dolls komen trouwens ook, en dat vinden ze maar wat leuk:

Voor wie het nog niet wist: vrouwvolk is sowieso af bij Schorem. Die komen er niet in. Maar morgen maken ze een uitzondering, want dan is er een speciale vrouwenhoek van Madame de Pompadour & La Fee Verte waar je onder meer je haar kunt laten doen.

Bekijk een impressie van Schorem Haarsnijder en Barbier:

LUISTEREN // Holland Doc Radio

zondag 23 februari, 21-22u, Radio 1

Wat is echt? Dat is de vraag die Holland Doc Radio aanstaande zondag stelt. Documentairemaker Botte Jellema (die ook cultuurprogramma De Avonden presenteerde van 2009 tot december 2013) onderzoekt vervormd beeld en geluid in ‘Het Verraad van de Voorstelling‘. Want wat we horen en zien is “tot in de puntjes vormgegeven”, maar “ziet er vaak anders uit dan wat het is”, betoogt Jellema:

“Gephotoshopte gezichten, geknipt-en geplakte radio en televisie, zangers die zuiver zingen door een computer. We weten wel dat het nep is. Maar wanneer voelen we ons belazerd?”

Een radio-essay over “hoe we genept worden door Michael Bublé en Kinderen voor Kinderen”, waarin Jellema zelf zingt en Plato en The Matrix erbij haalt, met medewerking van filosoof Jos de Mul.

FILMS // Olie, worstelen en een slavendrama

Deze week ging de voor negen Oscars genomineerde film 12 Years a Slave van de Britse regisseur Steve McQueen in première. Het is een verfilming van het dagboek van Solomon Northup, dat in 1853 uitgegeven werd. Northup was een vrije zwarte violist en timmerman, maar werd in 1841 gedrogeerd, ontvoerd en verkocht als slaaf op de plantages van Louisiana. NRC-filmrecensent Coen van Zwol gaf de film, “een meesterwerk”, vijf sterren:

“Met zijn toeristische camerawerk en – spaarzaam en smaakvol ingezette – cellothema van Hans Zimmer is de film mainstream. En toch grimmig en compromisloos. McQueen gebruikt schoonheid namelijk om de wreedheid, willekeur en systematische vernedering van slavernij te accentueren.”

Als je geen zin hebt om van de bank af te komen dit weekend, zet dan vast chips en cola klaar voor bij de volgende twee films:

There Will Be Blood (2007) - za 22 feb, BBC 2, 23.45 - 2.15u
Daniel Day Lewis won een Oscar voor zijn rol als de olieman in dit grimmige epos over hebzucht en haat, met een cynische kijk op kapitalisme, liefde en religie. Aan het begin van de twintigste eeuw trekt hij door Amerika op zoek naar het zwarte goud, maar hij krijgt het aan de stok met een jonge priester (Paul Dano).

The Wrestler (2008) - za 22 feb, Ned 3, 22.55 - 0.45u
Mickey Rourke speelt een verlopen worstelaar die met zijn laatste krachten aan de top probeert te komen, en ondertussen de rommel in zijn leven wil opruimen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. NRC-filmrecensent André Waardenburg schreef over The Wrestler het volgende:

“Net als in zijn andere films, zoals Requiem for a Dream en Black Swan, toont regisseur Darren Aronofsky zich een meester in het weergeven van iemands fysieke en mentale zelfdestructie. De pijn die Randy tijdens de worstelshows ervaart, verbleekt bij die in zijn dagelijkse leven. En dat terwijl hij tijdens het worstelen met een niettang wordt beperkt.”

GAAN // 50 jaar Barbie in Nederland

nog te zien t/m 4 mei, Tassenmuseum Hendrikje, Amsterdam

Ah, Barbie. Die goede oude tijd, toen ik een jaar of acht was en mijn zelfgeknutselde schoenendoos openklapte tot ‘huiskamer’ voor mijn Barbiegezin. Of die keer toen mijn broer het nodig vond Skipper met een parachute (lees: servetje) vanaf de balustrade te lanceren - want Barbie’s jongere zusje was nu ineens paratrooper - en haar daarbij van haar hoofd ontdeed.

De veelzijdigheid van Barbie kun je nu bekijken in het Amsterdamse Tassenmuseum, waar de overzichtstentoonstelling van 50 jaar Barbie in Nederland te zien is: Barbie’s Birthday Bash. De collectie toont vijftig Barbies van 1960 tot 2010. Ook zijn er poppen van de Barbie Couture Collectie te zien met outfits van onder andere Sheila de Vries en modeduo Puck en Hans. Het Tassenmuseum omschrijft Barbie als volgt:

“In alle jaren was ze een reflectie van haar tijd en toont ze het heersende modebeeld: eerst als chique dame met Parijse haute couture, later met vrijetijdskleding, disco-outfits en bruidsjurken.”

Eerder deze maand schreef NRC-redacteur Sabeth Snijders dat Barbie nog beslist niet dood is:

“Dat [...] blijkt ook uit het feit dat kunstenaars haar nog regelmatig gebruiken om kapitalisme en schoonheidsidealen te bekritiseren. In 2008, 23 jaar nadat Andy Warhol Barbie schilderde, fotografeerde Chris Jordan twee ‘perfecte’ borsten – wie inzoomde zag dat ze waren gemaakt van 32.000 Barbies. Nog recenter maakte Nickolay Lamm met Photoshop een Barbie met realistische maten. Zijn werk werd een hit op internet.”

GAAN // De show van Gijs+Emmy

vanaf zaterdag 22 februari t/m 24 augustus, Stedelijk Museum, Amsterdam

Het Stedelijk Museum wijdt een overzichtstentoonstelling aan het ontwerpduo Gijs Bakker en Emmy van Leersum, die eind jaren zestig met hun mode- en sieraadontwerpen de wereld op z’n kop zetten. Aan de hand van multidisciplinaire installaties wordt in ‘De Show van Gijs+Emmy‘ de vooruitstrevende visie van Bakker en Van Leersum op sieraden, kleding en de moderne vrouw en man getoond. Volgens het Stedelijk gelden Gijs en Emmy “internationaal als pioniers van het moderne sieraad”:

“Dit ontwerpersduo legde zich als eerste toe op minimale sieraden, gemaakt van onorthodoxe materialen als aluminium en perspex.”

De installaties zijn geïnspireerd op hun legendarische modeshow in het Stedelijk Museum in 1967, waarvan het museum een reconstructie heeft gemaakt:

“Op de klanken van elektronische muziek toonden mannequins in space-age look de grote aluminium halskragen, plastic hoofdvormen en het bekendste sieraad uit de show: het kachelpijpcollier, nu een icoon van de Nederlandse vormgeving. Het spektakel plaatste Gijs en Emmy in één klap in de voorhoede van de moderne jongerencultuur en was voor hen de internationale doorbraak.”