Plattelandsromantiek voor hipsters die whisky drinken

Het blad van Boer zoekt vrouw gaat vooral over de liefde voor de boer. Modern Farmer over de liefde voor het boeren.

Als vijf miljoen Nederlanders na het einde van Boer zoekt vrouw begin deze maand in een zwart gat zijn gevallen, dan moet er toch een markt zijn voor Boer zoekt vrouw, het magazine, zullen ze in Hilversum gedacht hebben. En zo is er nu nummer 2 van het kwartaaltijdschrift over ‘land, leven en liefde’ (5,99 euro), met op de cover kippenboer Jan uit Amerika. „Ik zie de kuikens groeien en ik zie ze gaan, dat is mooi werk.” Maar zijn het nou plofkippen? „Dat is een typisch Nederlands onderscheid. In Canada wordt daar niet naar gevraagd, hoor. Een kip is een kip, klaar.” Bij het interview staat, zoals bij alle boeren in het blad, een observatie van de ‘datedeskundige’: „Ziet hij niet dat [de dames] meer willen? Raak die vrouwen eens aan, probeer ze te zoenen. Een kus zegt meer dan duizend woorden.”

We zien boeren van nu, en boeren uit eerdere seizoenen. Zo lezen we dat Pros (van 7 jaar geleden) inmiddels drie kinderen heeft met zijn Jolanda en vertelt boer Richard (seizoen 2010) in zijn column dat hij nog steeds naar de ware zoekt met wie hij ‘een klik’ heeft. „Maar ik blijf hoe dan ook bij de Hollandse meisjes, want die zijn het beste.”

Dit is geen blad over de moderne agrariër en zijn bedrijfsvoering, dit is een blad over de liefde, overigens inclusief de vormgeving van het opgeheven tijdschrift De Liefde.

Nu een heel ander boerenblad. Ook met een pay-off van drie woorden: farm, food, life. Modern Farmer heet het. Op een bepaalde manier straalt het net zo veel plattelandsromantiek uit, maar het verschil met Boer zoekt vrouw kon niet groter zijn. Als bladen haar hadden, had Modern Farmer een baard. Dit New Yorkse blad (de hoofdredacteur komt van het internationale lifestyleblad Monocle) is voor mensen die ‘de connectie maken tussen wat we eten, hoe we leven en de planeet’. „Voor mensen met vensterbankkruiden, carrièreboeren, mensen met kippen, mensen die kippen willen hebben en iedereen die meer wil weten over hoe voedsel op hun bord komt.” En zo bevat nummer 2 van het blad, met telkens een antropomorf portret van een boerderijdier op de cover, verhalen over Syrische vluchtelingen die landarbeid verrichten in Libanon, over voedselverspilling, over Japans tuingereedschap, over rurale kunst, over celebs die op groenten lijken (Schwarzenegger is een tomaat), over ruimtesla, over rubberlaarsjes van 464 dollar en over de oud-oom van Bill Clinton in een interview met Bill Clinton. Het blad (8,90 euro), met halverwege een katern op mat papier, is zo begeerlijk vormgegeven dat iedere hipster die het leest meteen ook boer wil worden (iets met bijen, of met glutenvrije teff). Wie het verschil met Boer zoekt vrouw wil snappen, hoeft alleen maar naar de advertenties te kijken: Bruichladdich-whisky in Modern Farmer en Maggi in Boer zoekt vrouw. Nummer 3, van december, moet de Nederlandse gespecialiseerde kiosk nog bereiken. Let op het bruine Bluefaced Leicester-schaap op de cover. De fotograaf ontmoette haar bij toeval in Wales: „En ik viel op haar aristocratische neus.”