Onrust in tv-branche raakt ook DirecTV

Dat het onrustig is in de Amerikaanse televisiewereld merkt ook DirecTV, de grootste aanbieder van satelliettelevisie in de VS. Het bedrijf bracht gisteren nette winstcijfers naar buiten, maar analisten zijn het er over eens dat DirecTV zware tijden tegemoet gaat en dat de uitkomst wel eens een fusie met concurrent Dish zou kunnen zijn.

DirectTV trok in het vorige kwartaal 93 duizend nieuwe abonnees. De ‘satcaster’ (satelliettv-uitzender) heeft ruim 32 miljoen klanten in Noord- en Zuid-Amerika. De winst steeg in het vorige kwartaal met 7 procent naar omgerekend 6,2 miljard euro.

Het aandeel-DirecTV steeg op de Nasdaq in New York van 73 naar 75 dollar in reactie op de cijfers. De top van DirecTV was hier tevreden mee. Maar tegelijkertijd uitte bestuursvoorzitter Mike White uitte tegenover analisten zijn zorgen over een andere ontwikkeling in de tv-branche: de voorgenomen overname van Time Warner Cable door Comcast.

De plannen voor die ongekende consolidatie in de kabelwereld kwamen vorige week naar buiten. Na de fusie – die nog goedkeuring moet krijgen van Washington – zouden de twee bedrijven met afstand de grootste tv-aanbieder van de VS worden. White omschreef het als „feitelijk een breedbandmonopolie in tweederde deel van het land” en „een mediaconcentratie zonder precedent.” DirecTV beraadt zich op stappen, voegde hij eraan toe.

Kabelfusie of niet, experts denken dat DirecTV in de nabije toekomst niet veel keus zal hebben. Volgens analist Craig Moffett zal kabel uiteindelijk winnen van satellieten, aangezien bedrijven als Comcast betere prijzen kunnen bieden door de combinatie van internet en tv. „Dit kwartaal kan niet verhullen dat het steeds moeilijk wordt om zaken te doen in de VS.”

De uitkomst voor DirectTV (27 duizend werknemers) zal volgens Moffett en andere kenners een fusie zijn met concurrent Dish. Dish heeft veertien miljoen abonnees, en zal vandaag met cijfers komen. Overigens zegt ook Moffett dat een samengaan nog ver weg is. En op de website van DirecTV is duidelijk te zien dat de twee elkaar vooralsnog bestrijden: „Hoe je het ook bekijkt, DirecTV verslaat Dish met gemak.”

Los van de redelijke resultaten die ook Dish naar verwachting zal bekendmaken, hebben beide bedrijven zo hun perikelen. DirecTV heeft onlangs na een dispuut Weather Channel laten vallen, een beslissing die klanten niet waarderen. Dish op zijn beurt kwam gisteren in het nieuws omdat het bepaalde programma’s van de populaire worstelomroep WWE niet meer wil uitzenden. Ook die beslissing wordt door kijkers niet gewaardeerd.