Mansveld verzwijgt zorg over vliegveld Lelystad

Drukte bij de check-in op Schiphol. Een deel van de Tweede Kamer vreest dat Lelystad straks een ongebruikt vliegveld krijgt.
Drukte bij de check-in op Schiphol. Een deel van de Tweede Kamer vreest dat Lelystad straks een ongebruikt vliegveld krijgt. Foto ANP / Toussaint Kluiters

Vliegmaatschappijen zijn afkerig van verhuizing van Schiphol naar Lelystad. Dat baart zowel Schiphol als het ministerie van Infrastructuur zorgen. Dat blijkt uit e-mailverkeer tussen het ministerie en de directie van Schiphol.

Intern wordt erkend dat er een probleem is, maar naar buiten toe zeggen het ministerie en Schiphol eenduidig dat een nieuw vliegveld bij Lelystad noodzakelijk is om de groei van Schiphol op te vangen. De betreffende e-mails zijn op verzoek van ArkeFly openbaar gemaakt, via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Vanaf 2017 vliegtuigen naar Lelystad

Vliegveld Lelystad moet vanaf 2017 de groei van Schiphol opvangen. Daarvoor moeten goedkope vluchten van maatschappijen als ArkeFly, EasyJet, Corendon en Transavia verhuizen naar Lelystad. Maar dat willen ze helemaal niet, laten ze keer op keer weten. En ze kunnen er niet toe worden gedwongen.

Een deel van de Tweede Kamer vreest daarom dat Lelystad straks een ongebruikt vliegveld krijgt. De Kamer moet dit jaar besluiten nemen om de ontwikkeling van Lelystad mogelijk te maken. Schiphol, eigenaar van vliegveld Lelystad, komt volgende maand met zijn bedrijfsplan, waarin staat hoe de nieuwe luchthaven exploitabel kan worden gemaakt. In de provincie Flevoland en op de Veluwe verzetten bewoners zich tegen het vliegveld, zo bleek de laatste maanden bij voorlichtingsbijeenkomsten.

E-mails laten twijfel over plan zien

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) en Schiphol benadrukken in brieven en Kamerdebatten keer op keer dat er “serieuze behoefte en interesse” bestaat. Volgens zowel Mansveld als Schiphol zouden maatschappijen dat uit strategische overwegingen stil houden, om hun onderhandelingspositie te versterken.

Maar uit e-mails en brieven tussen Ad Rutten, operationeel directeur van Schiphol, en Rob Huyser, directeur luchtvaart op het ministerie, blijkt twijfel. Huyser drong vorig jaar maandenlang aan op meer duidelijkheid over de ‘marktinteresse’ voor Lelystad. Hij voelt de hete adem van de Tweede Kamer in zijn nek, die bij elk debat aan Mansveld vraagt of er wel belangstelling is. Huyser schrijft bijvoorbeeld op 1 februari:

“De geringe voortgang en een aantal serieuze onzekerheden baren mij zorgen.”

Ad Rutten “deelt” die zorg, schrijft hij terug:

“De meest betrokken individuele airlines spreken nadrukkelijk uit dat zij niet uitgeplaatst wensen te worden.”

Schiphol sluit niet uit dat in de eerste fase minder dan de geplande 25.000 vluchten worden verplaatst. Huyser:

“Ik kan niet anders dan constateren dat de interesse op dit moment mager is.”

Een woordvoerder van Schiphol wil niet reageren en verwijst naar het bedrijfsplan dat nu wordt voorbereid. Ook het ministerie van Infrastructuur wil niet reageren.

Lees vanmiddag meer in NRC Handelsblad.

    • Oscar Vermeer