Ziekenhuis en verzekeraar investeren in zorggames

Grendel Games, specialist in medisch toepasbare videospellen, verbindt zich aan twee partners uit de zorgsector.

In Underground beweegt een arts zijn handen als tijdens een echte operatie.
In Underground beweegt een arts zijn handen als tijdens een echte operatie.

Twee noordelijke zorginstellingen gaan investeren in een gamebedrijf. De Friesland Zorgverzekering en het Groningse UMCG-ziekenhuis hebben een minderheidsbelang genomen in Grendel Games BV, bouwer van serious games voor de zorgsector.

Dat is gisteren in Leeuwarden bekend gemaakt. De deelname stelt het gamebedrijf in staat nieuwe gezondheidsbevorderende games te ontwikkelen en gemakkelijker beschikbaar te maken voor een breed publiek. Over de samenwerking zijn geen financiële details bekend gemaakt.

Games voor de zorg – ook ‘health games’ genoemd – vinden steeds beter hun weg naar zorgcentra en ziekenhuizen. Toepassingen zijn bijvoorbeeld gericht op beter bewegen (bij patiënten), digitale tilcursussen voor verplegend personeel of het trainen van operatietechnieken bij artsen.

Zo bouwde Grendel Games de afgelopen jaren aan een game waarbij buikchirurgen met behulp van een Wii kijkoperaties trainen. In de game Underground beweegt een arts zijn handen als tijdens een echte operatie; game-elementen als scores houden de speler gemotiveerd om de bewegingen vaak te oefenen. Het spel werd recent beloond met twee Dutch Game Awards, prijzen voor gamebouwers.

De samenwerking tussen de drie partijen helpt het gamebedrijf op logistiek en financieel gebied. Er is specialistische kennis nodig van zowel de financieringsstructuur als de logistieke kant van de zorgwereld om een spel bij gebruikers te krijgen. De Friesland (een zorgverzekeraar met circa 900.000 verzekerden) en het UMCG kunnen deze kennis leveren.

De zorgsector als geheel bereidt zich voor op de gevolgen van vergrijzing, en zoekt naar manieren om de bijbehorende kostenstijging voor zorg het hoofd te bieden. De verwachting is dat digitale hulpmiddelen daarbij een grote rol gaan spelen, vaak in huiselijke sfeer. Zo zouden fysiotherapeutische oefeningen heel goed thuis gedaan kunnen worden.

Tegelijk worden apparaten als telefoons of tablets steeds bruikbaarder voor ‘E-health’ toepassingen, bijvoorbeeld door het toevoegen van meetinstrumenten voor biometrische gegevens (hartslag, bloeddruk). Verschillende grote elektronicabedrijven zijn met die ontwikkelingen in verband gebracht, waaronder Apple, Nintendo en Microsoft. Nintendo’s directeur Iwata maakte in januari bekend een ‘nieuw platform’ te ontwikkelen voor spellen die ‘de kwaliteit van leven bevorderen’, wat is uitgelegd als een gamecomputer die in de huiskamer staat en die specifiek gericht is op E-health.