Topman Randstad is een gepolijste klantenbinder

De nieuwe ceo van Randstad behoort tot de ‘familie’. Hij let op zijn uitstraling, spreekt zijn talen en verzamelt strips.

De benoeming van de nieuwe topman van het op een na grootste uitzendconcern ter wereld (omzet 16,6 miljard euro) verliep geruisloos. De keuze voor Jacques van den Broek bij Randstad riep onder aandeelhouders amper vragen op.

Van den Broek (53) is een vanzelfsprekende opvolger van Ben Noteboom, die na elf jaar vertrekt en naar verluidt de langstzittende topman van een AEX-fonds is. Van den Broek behoort tot de ‘Randstad-familie’. Hij werkt er 25 jaar en zit inmiddels negen jaar in de raad van bestuur.

De twee mannen komen allebei uit het zuidwesten. Van den Broek is geboren in Goes, Noteboom in Nieuwe-Tonge. Beiden studeerden rechten, Van den Broek in Tilburg en Noteboom in Rotterdam. Ze zijn alle twee toegankelijk en gevat – maar het zijn ook geen jongens om ruzie mee te maken, zegt een beursanalist.

Hun karakter en stijl zijn wel verschillend, zeggen bekenden. Noteboom is heel direct en droogjes, zijn opvolger wordt omschreven als welbespraakt en gepolijst. „Je moet altijd onderzoeken of je effectief bezig bent”, zei Van den Broek vorig jaar in een interview over ‘nieuw leiderschap’. „En sensitief blijven voor hoe je overkomt.”

Hij heeft veel vakkennis en is innovatief, zegt headhunter Mark Steinen, die vroeger bij Randstad met hem werkte. Hij is geïnteresseerd in mensen en een echte klantenbinder. Als bestuurslid bemoeit Van den Broek zich persoonlijk met de 25 grootste klanten van Randstad. Steinen: „We zijn samen heel wat keertjes naar Eindhoven gegaan om Philips in Amerika binnen te slepen. Dat regel je niet met één bezoekje aan New York.”

Maar tegen klanten kan Van den Broek ook heel zakelijk zijn. Steinen: „Als klanten het onderste uit de kan willen, kan hij hard onderhandelen.”

Van den Broek begon zijn carrière als managementtrainee bij Vendex International, een voorloper van het huidige detailhandelsbedrijf Maxeda. In 1988 stapte hij over naar Randstad, waar hij zich opwerkte van filiaalmanager in Rotterdam en regiodirecteur tot het hoofd marketing van het uitzendconcern in Europa.

In 2002 kreeg hij de leiding over Inhouse Services (uitzendwerk vanaf de werkvloer), de nieuwe afdeling die Noteboom net had opgericht. Het werd een succes en twee jaar later trad hij toe tot de raad van bestuur.

In die periode rond de eeuwwisseling was Randstad „het even kwijt”, vertelde Van den Broek vorig jaar op een congres van Randstad-dochter Yacht. De grote sprong kwam in 2007 met de overname van concurrent Vedior, een opvolger van Vendex waar Van den Broek ooit was begonnen.

„Kijkend naar de wereldmarkt concludeerden we op een gegeven moment: we zijn niet goed in emerging markets”, zei Van den Broek bij Yacht. „ En: we waren klein in professionals. Toen hebben we Vedior gekocht, dat groot was in Azië. Toen gingen we ineens van twintig naar veertig landen.”

Ook de komende jaren zal Van den Broek zich moeten richten op de opkomende markten zoals Zuid-Amerika, zegt Noteboom. „De omzet komt nog voor 93 procent uit de traditionele markten, zoals Europa en de VS.”

Van den Broek heeft internationale ervaring en spreekt zijn talen. Hij was naast Yacht al verantwoordelijk voor Randstad in België en Luxemburg, Duitsland, Italië, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de internationale divisie ‘Global Client Solutions’.

Van den Broek is getrouwd, heeft twee kinderen en woont in Bussum. Volgens zijn cv houdt hij van voetbal, hardlopen, golf, kunst en het verzamelen van stripboeken. Op zijn kamer staan grote vitrinekasten met miniatuurauto’s uit comics. „En je mag er niet aankomen”, zegt Noteboom.